Välfärdsbrottsligheten ska bekämpas - Socialdemokraterna

Välfärdsbrottsligheten ska bekämpas

Vi kan aldrig acceptera varken fusk eller brottslighet inom välfärden. Välfärden ska vara trygg och alla ska kunna känna tillit till att den fungerar så som det är tänkt. I vårt starka samhälle är välfärdens legitimitet helt central. För att hindra fusk och brott vill regeringen införa krav på elektronisk betalning för att få rätt till rut- och rotavdrag.

Bild för -

Mer trygghet och ökad kontroll

Socialdemokraterna går till val på att bygga ett starkare samhälle och ett tryggare Sverige. Det innefattar i allra högsta grad välfärden. Därför föreslår vi nu nya åtgärder för att komma tillrätta med fusket inom rut och rot.

När ett företag har utfört en rot- eller rut-tjänst ger kundens betalning företaget rätt till en utbetalning direkt från Skatteverket. Krav på elektronisk betalning ökar kontrollmöjligheten vilket försvårar ekonomisk brottslighet.

– Om kontant betalning från kunden tillåts går det inte att kontrollera betalningen. Därför går vi fram med det här förslaget. Steg för steg gör vi det svårare att bedriva ekonomisk brottslighet och skattefusk, säger finansminister Magdalena Andersson.

Välfärden ska vara trygg, och fri från fusk. Håller du med? Skriv upp dig så berättar vi mer!

Maila det här citatet Måste vara en giltig e-postadress.