Vi inför karens för statsråd och statssekreterare - Socialdemokraterna

Vi inför karens för statsråd och statssekreterare

- Ministrar och statssekreterare representerar medborgarnas intresse och ska inte utan vidare kunna bli lobbyister över en natt. Det förtroende, makt och insyn uppdraget innebär ska inte kunna utnyttjas på ett sätt som kan skada det offentliga eller skapa misstankar om korruption, säger civilminster Ardalan Shekarabi.

Bild för -

Krav på öppenhet och lämplighet

Regeringen har i dag fattat beslut om en lagrådsremiss som innebär att restriktioner införs för statsråds och stats­sekreterares övergångar till annan än statlig verksamhet. I dag finns få regler på det här området, vilket Sverige fått kritik för internationellt.

- I Sverige har vi varit naiva. Vi är ett av få länder där det saknas regler för övergångar mellan politik och näringsliv. Nu säkerställer vi att övergångar sker öppet och att lämplighetsprövningar görs, säger civilminister Ardalan Shekarabi.

Handlar om statens förtroende

Restriktionerna ska skydda staten från att statsråd eller stats­sekreterare använder information som i ett nytt uppdrag innebär en risk för ekonomisk skada för staten, otillbörlig fördel för någon enskild eller att allmänhetens förtroende för staten skadas.

Läs mer om beslutet på regeringen.se

Maila det här citatet Måste vara en giltig e-postadress.