Granska EU-länder som urholkar demokratin - Socialdemokraterna

Granska EU-länder som urholkar demokratin

EU:s medlemsländer ska starta en egen granskning av rättsstatens principer. Det föreslår Socialdemokraterna under sin pågående partikongress. Granskningen ska bestå av ett system där EU:s medlemsländer själva, systematiskt och regelbundet granskar tillståndet för demokratin och rättsstatens principer inom EU:s alla medlemsländer.

Bild för -

- I flera länder där högernationalistiska partier nu kommit i regeringsställning har domstolarnas oberoende urholkats. Därför blir kampen mot högerextremismen och skyddet för demokratin EU-valets viktigaste fråga, säger Hans Dahlgren, EU-minister.

Hur mekanismen ska se ut konkret är ännu inte klart, men Socialdemokraterna kommer aktivt driva på för att detta verktyg ska tas fram och verkställas.

- Demokrati och respekten för rättsstatens principer är grundläggande värderingar inom EU. När dessa värderingar hotas av högerextrema, måste vi skyndsamt skärpa verktygen för att värna rättsstatens principer och demokratin i Europa, säger Heléne Fritzon, Socialdemokraternas toppkandidat i valet till Europaparlamentet.

Upplägget kommer från en mekanism som redan finns i FN-systemet, för granskning av mänskliga rättigheter, där varje medlemsstat nu måste stå till svars vart fjärde år.

Maila det här citatet Måste vara en giltig e-postadress.