Hårda tag mot EU-korruption - Socialdemokraterna

Hårda tag mot EU-korruption

En ny arbetsgrupp - en task force - ska tillsättas för att arbeta mot korruption i EU. Gruppen ska ligga under den europeiska åklagarmyndigheten med fokus på förebyggande åtgärder. Det föreslår socialdemokraterna inför det stundande EU-valet.

Bild för -

- Vi måste se till att skattebetalarnas pengar hamnar där de är avsedda. Det handlar om legitimiteten för EU men också för skattebetalningar, säger finansminister Magdalena Andersson.

Förslaget innebär att en särskild arbetsgrupp tillsätts. Gruppen får i uppdrag att bekämpa korruption i de medlemsländer i EU som uppvisar de svagaste resultaten i Transparency International’s korruptionsindex. Exempelvis skulle gruppen kunna föreslå och hjälpa myndigheter implementera regler och arbetssätt som bidrar till ekonomisk transparens. Initialt skulle den kunna inrättas under europeiska byrån för bedrägeribekämpning. När den Europeiska Åklagarmyndigheten – som vi Socialdemokrater anser att Sverige bör gå med i – är på plats skulle den kunna var en naturlig hemvist för gruppen.

Maila det här citatet Måste vara en giltig e-postadress.