Hårdare kontroller av utländska lastbilar! - Socialdemokraterna

Hårdare kontroller av utländska lastbilar!

Olagliga yrkestransporter och lastbilstransportföretag som inte följer svenska regler äventyrar säkerheten på gatorna och försämrar arbetsvillkoren för svenska förare. Nu startar vi ett arbete med att få hårdare kontroller på yrkestrafiken.

Bild för -

Idag har vi problem med olagliga yrkestransporter, osund konkurrens och företag som dumpar villkoren. Svenska åkerier som följer reglerna får svårt att konkurrera och att trafiksäkerheten äventyras. Det är oacceptabelt - det ska vara ordning och reda på våra svenska vägar.

- Jag vill se tuffare kontroller av yrkestrafiken, inte minst lastbilstrafiken. Det är viktigt för att skapa ordning och reda på svenska vägar. Det ska råda sund konkurrens för svensk åkerinäring och schyssta villkor för de som arbetar inom transportbranschen. Det ska inte löna sig att fuska, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth.

Därför tar vi nu beslut och tillsätter en utredning som ska se över hur vi kan ha tuffare kontrollverksamhet på yrkestrafiken på svenska vägar.

Svenska vägar ska vara säkra och Svenska arbetsvillkor ska följas. Det ska inte löna sig för företagen att fuska. Därför ska vi ha tuffare kontroller!

Maila det här citatet Måste vara en giltig e-postadress.