Hårdare tag mot svartkontrakt för att komma åt kriminella gäng - Socialdemokraterna

Hårdare tag mot svartkontrakt för att komma åt kriminella gäng

Riksdagen beslutar nu åtgärder för att stoppa handeln av svartkontrakt och i längden minska antalet svartkontrakt på hyresrätter. Otrygga boendeformer och svartkontrakt ger grogrund för kriminalitet och gängkriminalitet. Socialdemokraterna vill få stopp på de otrygga boendeformerna som ett steg för att komma åt gängkriminaliteten.

Bild för -

- Svartkontrakt och otrygga boendeformer skapar en utsatthet som kan utnyttjas. I flera av våra miljonprogramsområden som byggs upp av hyresrätter ser vi trångboddhet och utsatthet som utnyttjas av kriminella organisationer. Denna otrygghet och utsatthet utnyttjas idag och är grogrund för kriminella organisationer att verka, säger Johan Löfstrand (s), gruppledare för Socialdemokraterna i civilutskottet

Regeringen har föreslagit åtgärder mot svarthandel med hyreskontrakt och annat missbruk av hyresrätten.

- Ingen ska behöva bo i otrygga former som olaga andrahand eller svartkontrakt innebär. Därför anser vi socialdemokrater att man fortsatt måste bygga fler hyresrätter och korta köerna. Jag tycker det är anmärkningsvärt att moderaterna inte vill vara lika tydliga i denna kamp mot svartkontrakten. Lika anmärkningsvärt som att Moderater runt om i landet agerar för att det blir färre och färre hyresrätter, fortsätter Johan Löfstrand (s).

Maila det här citatet Måste vara en giltig e-postadress.