Heléne Fritzon blir S toppkandidat i Europaparlamentsvalet - Socialdemokraterna

Heléne Fritzon blir S toppkandidat i Europaparlamentsvalet

Nu står det klart att Heléne Fritzon blir förstanamn på Socialdemokraternas lista i valet till Europaparlamentet i vår. Fritzon är sedan 2017 Sveriges migrationsminister och biträdande justitieminister.

Bild för -

”Glad och stolt över förtroendet”

Heléne Fritzon är en politiker med lång erfarenhet. Bland tidigare uppdrag märks bland annat 25 år som kommunalråd och 12 år som ledamot i Socialdemokraternas verkställande utskott. Sedan juli 2017 innehar Fritzon posten som migrationsminister och biträdande justitieminister i Stefan Löfvens regering.

Vad beträffar sakpolitik ser Heléne Fritzon själv kampen mot högerextremismens framfart i Europa som en av de viktigaste frågorna.

– Arbetet i Europaparlamentet spelar en avgörande roll för Sverige när det handlar om viktiga politiska frågor som krafttag mot högerextremister och fokus på fler schyssta jobb. Jag är därför glad och stolt över förtroendet att Socialdemokraternas partistyrelse har placerat mig som första namn på EU-listan, säger Heléne Fritzon.

Lena Rådström Baastad: "Erfaren och kompetent"

Socialdemokraternas partisekreterare Lena Rådström Baastad är nöjd med valet av förstanamn till EP-valet, och slår fast att Heléne Fritzon är som klippt och skuren för att driva socialdemokratisk politik i Bryssel.

Socialdemokraterna kommer spela en viktig roll för att bekämpa den europeiska högerextremismen, men också de orättvisor och klyftor som göder högerextremismen. Därför är jag stolt över att en så erfaren och kompetent person som Heléne Fritzon blir vårt förstanamn i Europaparlamentsvalet, säger Socialdemokraternas partisekreterare Lena Rådström Baastad.

Fakta om Heléne Fritzon

• Född 1960
  • Bor utanför Kristianstad
  • Utbildad lärare
  • 25 års erfarenhet som kommunalråd
  • Tolv år i Socialdemokraternas verkställande utskott
  • Tio år som ordförande för Socialdemokraterna i Skåne
  • Medlem i SKL:s svenska delegation i Europeiska regionkommittén 2013-2017
  • Migrationsminister och biträdande justitieminister 2017-2019

______________________________________________________________________

Ashkan Panahirad
ashkan.panahirad@socialdemokraterna.se

Maila det här citatet Måste vara en giltig e-postadress.