Ny granskning - SD ett kvinnofientligt parti - Socialdemokraterna

Ny granskning - SD ett kvinnofientligt parti

Socialdemokraterna presenterar idag en rapport om hur Sverigedemokraternas politik påverkar kvinnor i Sverige och i Europa. Sverigedemokraterna är ett främlingsfientligt parti sprungen ur vit makt-rörelsen, som återkommande lägger förslag som hotar kvinnors rättigheter. Partiet driver en politik som är direkt kvinnofientlig, både i Sverige och i Europa.

Bild för -

- Sverigedemokraternas förslag om att införa vårdnadsbidrag som gör att kvinnor stannar hemma istället för att jobba, begränsa arbetsrätten, tillåta barnmorskor att vägra utföra aborter och dessutom avskaffa pappamånaderna är kvinnofientliga. Det går inte att beskriva på något annat sätt, säger Margot Wallström (S), utrikesminister

I Sverige finns det flera exempel på hur Sverigedemokraterna driver en kvinnofientlig politik. Politik som leder till mindre frihet för kvinnor och att de i högre grad måste vara hemma och inte kan jobba:

• Begränsning av aborträtten och införandet av ”samvetsfrihet” så att barnmorskor ska kunna vägra att genomföra en abort.

• Införa sambeskattning som Sverige lämnade på 70-talet

• Avskaffa pappamånaderna i föräldraledigheten

• Införa vårdnadsbidrag som leder till att kvinnor i högre grad blir hemma istället för att jobba

- Jimmie Åkesson och Sverigedemokraterna kan förneka det hur mycket de vill, men i Sverige och i EU driver de en kvinnofientlig politik som begränsar kvinnors frihet och rättigheter, säger Heléne Fritzon (S), kandidat till europaparlamentet

Vad vill Socialdemokraterna?

• Jämställd föräldraförsäkring så att alla barn får rätt till en nära relation med båda sina föräldrar

• Värna aborträtten för kvinnors rätt att bestämma över sin egen kropp - Stärka skyddet så att ingen utsätts för sexuella trakasserier i arbetslivet

• Införa heltid som norm på arbetsmarknaden så att alla som vill gå upp i arbetstid ska få möjlighet att göra det

Läs hela rapporten här

Maila det här citatet Måste vara en giltig e-postadress.