S vill se krafttag mot skattefusk och penningtvätt - Socialdemokraterna

S vill se krafttag mot skattefusk och penningtvätt

Socialdemokraterna presenterade idag en samlad bild av hur de vill skapa ordning och reda i EU:s finanser. Det handlar om skarpare verktyg för att bekämpa skattefusk, mer samordnad tillsyn inom EU för att stoppa penningtvätt och en arbetsgrupp mot korruption. Det handlar också om att EU-budgeten ska hållas nere och gå till rätt saker.

Bild för -

-          Det ska vara ordning och reda i EU:s finanser. Socialdemokraterna är garanten för ett stenhårt arbete mot penningtvätt, skattefusk och korruption, säger Magdalena Andersson (S) finansminister.

Dessutom vill Socialdemokraterna att EU-budgeten minskar då Storbritannien lämnar EU. Utöver det bör fokus för budgeten ligga mer på gemensamma åtgärder som säkerhet, migration, konkurrenskraft och klimatomställning, och mindre på jordbruksstöd och strukturfonder.

-          När Storbritannien lämnar behöver EU rätta mun efter matsäck och det är grundläggande för förtroendet för EU att den gemensamma budgeten används på ett effektivt sätt, säger Hans Dahlgren (S) EU-minister.

Tidigare har partiet presenterat vallöften om krafttag för att bekämpa skattefusk. Det handlar bland annat om skärpta regler för EU:s svarta lista och att illojal skattekonkurrens mellan EU-länder ska få konsekvenser. Dessutom presenterades ett förslag i måndags om en arbetsgrupp för att bekämpa korruption. Det handlar om att öka kontrollen över hur EU:s pengar används och effektiva åtgärder för att bekämpa korruption i EU:s medlemsländer.

Läs hela presentationen här

Maila det här citatet Måste vara en giltig e-postadress.