2 miljarder för att stärka vården - Socialdemokraterna

2 miljarder för att stärka vården

2 miljarder för att stärka sjukvården och 100 nya platser på barnmorskeutbildningen. Det är våra nya förslag för investeringar i sjukvården.

- Behoven i vården måste gå före skattesänkningar. Nu stärker vi vården i hela landet med 2 miljarder nästa år, sade Magdalena Andersson på en pressträff tillsammans med Helene Hellmark Knutsson, finanslandstingsråd i opposition i Stockholms läns landsting.

Förslag för sjukvården

• 2 miljarder kronor år 2015 för att stärka sjukvården i Sverige.
  • 100 nya platser på barnmorskeutbildningen redan till höstterminen 2014.

Bristerna inom svensk sjukvård riskerar våra möjligheter att klara framtidens utmaningar. Allt fler blir äldre och kraven på en bättre sjukvård ökar. Vi behöver ge svensk sjukvård ökade resurser för att den ska klara av att hålla god kvalitet nu och i framtiden. Det går före stora skattesänkningar.

De extra resurserna vi föreslår skulle användas för att vända personalbristen i landstingen. Alla landsting kommer att lägga särskilt fokus på att säkerställa ett bra omhändertagande av svårt sjuka äldre. För landstingen i glesbygdsområden är behovet att förstärka primärvården stort. Bristen på personal är även svår inom förlossningsvården.

Mer information

Presentation: Vården i Sverige stärks med 2 miljarder (PDF) Open this document with ReadSpeaker docReader

Maila det här citatet Måste vara en giltig e-postadress.