2 miljarder till jämlik skola - Socialdemokraterna

2 miljarder till jämlik skola

Ökat statligt ansvar för en jämlik skola samt 2 miljarder till skolor med tuffast förutsättningar och låga resultat. Det är det första vallöftet ur Socialdemokraternas valmanifest.

- Jag ser det som Socialdemokratins uppgift att skapa en jämlik skola med höga kunskaper och bildning i fokus. Därför att skolan är hjärtat i det jämlika samhälle vi vill skapa. Det är i skolan som alla barn ska ges samma stora förutsättningar att lyckas i livet, sade Stefan Löfven på en pressträff med Magdalena Andersson och Mikael Damberg där de presenterade det första vallöftet från Socialdemokraternas valmanifest.

Sjunkande resultat

Resultaten i den svenska skolan sjunker, både vad gäller antalet behöriga elever till gymnasieskolan och jämfört med andra länder. Sverige har också tappat den tidigare tätpositionen vad gäller likvärdig skola – ojämlikheten i den svenska skolan ökar. Vårt fokus är att skapa en jämlik skola med höga kunskaper och bildning.

Vallöfte

Staten behöver ta ett ökat ansvar för jämlikheten i skolsystemet. Varje barn ska gå i en bra skola. Vi föreslår därför att staten ska satsa 2 miljarder under nästa mandatperiod, 500 miljoner kronor årligen, för att höja resultaten i de skolor som har tuffast förutsättningar och låga resultat.

Mer information

Presentation: Ökat statligt ansvar för en jämlik skola (PDF) Open this document with ReadSpeaker docReader

PM: Ökat statligt ansvar för en jämlik skola (PDF) Open this document with ReadSpeaker docReader

Maila det här citatet Måste vara en giltig e-postadress.