Abbas på Sverigebesök - Socialdemokraterna

Abbas på Sverigebesök

Den palestinske presidenten Mahmoud Abbas befinner sig just nu i Sverige. – Besöket ger oss möjlighet att föra en fördjupad dialog om situationen i Palestina. Det är ett viktigt steg för att möjliggöra samtal om en tvåstatslösning i Israel och Palestina, säger Socialdemokraternas partisekreterare Carin Jämtin.

I höstas erkände den svenska regeringen staten Palestina. Förhoppningen är att det ska ge en ny dynamik till en avstannad fredsprocess med Israel. Som ett led i detta befinner sig den palestinske presidenten just nu i Sverige för första gången sedan erkännandet. På agendan står bland annat möten med statsminister Stefan Löfven och utrikesminister Margot Wallström.

– Låt mig uttrycka min glädje över att Abbas i dag besöker Stockholm. Besöket är ett viktigt steg för att stärka relationerna mellan Sverige och Palestina, sade Stefan Löfven vid en gemensam presskonferens med Mahmoud Abbas.

Tidigare under dagen undertecknades ett femårigt samarbetsavtal mellan Sverige och Palestina. Avtalet innehåller bland annat ett stöd inriktat på mänskliga och demokratiska rättigheter, jämställdhet och företagande som ska bidra till att utveckla den palestinska ekonomin.

Krav på mänskliga rättigheter

Socialdemokraterna har länge krävt att Sverige ska erkänna Palestina. Förutom att erkännandet gör staten till en mer jämlik part i förhandlingarna med Israel, ger det omvärlden ytterligare möjligheter att ställa krav på den palestinska ledningen. Att det finns mycket att önska när det gäller bland annat demokrati och mänskliga rättigheter har påpekats av både Stefan Löfven och Margot Wallström. Den linjen håller även Socialdemokraternas partisekreterare Carin Jämtin.

– Nu är det viktigt att en ökad aktivitet för demokratisering och ett säkerställande av mänskliga rättigheter i Palestina tar vid, säger Carin Jämtin.

Senare ikväll hålls en ceremoni på den palestinska ambassaden i Stockholm. Där medverkar flera Socialdemokratiska företrädare, bland annat Carin Jämtin.

Läs mer på regeringen.se

Maila det här citatet Måste vara en giltig e-postadress.