Ingen försvarsbesparing i vårt budgetalternativ - Socialdemokraterna

Ingen försvarsbesparing i vårt budgetalternativ

Utdrag ur debattartikel, publicerad i SvD 17 mars 2014.

Den moderatledda regeringen ger med den ena handen och tar med den andra. Så ser verkligheten ut när det gäller försvarets ekonomi. En satsning på 500 miljoner kronor trumpetas propagandistiskt ut, för att samtidigt matchas med ett besparingsbeting på lika mycket. Och för en kort tid sedan presenterar en bister Anders Borg att ytterligare 101 miljoner kronor ska sparas på försvaret.

Men så drabbar verkligheten än en gång regeringen: den ryska aggressionen mot Ukraina. Efter statsministerns inledande anmärkningsvärt svaga och för Sverige underminerande uttalande om att det ”i någon mån är förståeligt att Ryssland agerar på en rysk minoritets oro” så hoppar Anders Borg in på planen. Nu öppnas det plötsligt upp för ökade försvarsutgifter. Var finns den politiska linjen, hållfastheten och seriositeten som är nödvändig för en ansvarsfull försvarspolitik?

Är Anders Borg efter sin nya öppenhet för ökade försvarsutgifter beredd att göra en korrigering av 100 miljonersbesparingen i vårbudgeten? Vi socialdemokrater kommer inte föreslå någon sådan besparing i vårt alternativ.

Nu ska försvarsberedningen arbeta till den 15 maj. En skärpt säkerhetspolitisk analys som tydligt pekar på att Ryssland är berett att tydligt och bestämt använda sin militära förmåga i närområdet är ett minimikrav. Men det krävs också åtgärdsförslag med substans som gäller det svenska försvaret. Att höja tröskeln är viktigt och det får konsekvenser både när det gäller personal och materiel.

Det är viktigt att försvarsberedningen formar en bred majoritet med beslut som håller över tid. Inte minst med hänsyn till det ryska folkrättsbrottet i förhållande till Ukraina. Vi måste skapa stabilitet i svensk försvars- och säkerhetspolitik. Tydliga prioriteringar och att finansiera nya åtaganden ska vara en självklarhet. Den moderata ryckigheten och dag för dag-politiken håller inte.

Peter Hultqvist, ordförande i riksdagens försvarsutskott

Maila det här citatet Måste vara en giltig e-postadress.