Löfven om det upptrappade våldet i Gaza - Socialdemokraterna

Löfven om det upptrappade våldet i Gaza

Attackerna mot Gaza är brutala och våldsamma. För varje dag nås vi av rapporter om fler skadade och döda. Jag fördömer det övervåld som Israels bombningar och markinvasion inneburit. Israel måste i sitt självförsvar följa internationell rätt. Ett oproportionerligt våld strider mot folkrätten. Det israeliska våldet mot Gaza och raketattackerna mot Israel måste omedelbart upphöra.

Återigen spelas en tragedi i Mellanöstern upp inför en chockad omvärld. Återigen är det en förtvivlad civilbefolkning som får betala det fasansfulla priset för det politiska misslyckandet att skapa fred. För varje dödad människa kommer kravet på hämnd att växa.

Därför är Socialdemokraternas uppmaning nu:

1. En omedelbar vapenvila.
  2. Att parterna återgår till fredsförhandlingar.
  3. Att Sveriges regering reser krav i EU att den eller de parter som inte hörsammar vapenvila ska utsättas för restriktiva åtgärder av EU.
  4. Att Sverige i FN driver krav om en oberoende kommission som ska redovisa parternas brott mot de mänskliga rättigheterna. De som begår krigsbrott ska ställas inför rätta.
  5. Att parterna ska betala för den förödelse de orsakat.
  6. Att Gazas gränser hålls öppna för humanitär hjälp, personer och handelsvaror. Blockaden måste hävas.

Stefan Löfven, partiordförande

Maila det här citatet Måste vara en giltig e-postadress.