Regeringen tar helhetsgrepp om forskningspolitiken - Socialdemokraterna

Regeringen tar helhetsgrepp om forskningspolitiken

Regeringen överlämnade i dag den forskningspolitiska propositionen till riksdagen. I den ger regeringen sin syn på forskningspolitikens inriktning i ett tioårigt perspektiv, med särskilt fokus på satsningar 2017–2020. Propositionen har fått namnet: Kunskap i samverkan – för samhällets utmaningar och stärkt konkurrenskraft.

Hörnstenarna i propositionen är ökade basanslag till universitet och högskolor, satsningar på forskning kopplad till globala samhällsutmaningar, och ökade resurser för att stärka Sveriges innovationsförmåga.

– Namnet försöker fånga den färdriktning regeringen vill se. Det handlar om ökad samverkan mellan högskola, näringsliv och samhälle i stort i syfte att möta våra stora samhällsutmaningar och stärka vår konkurrenskraft, säger Helene Hellmark Knutsson, minister för högre utbildning och forskning.

– Det har tidigare funnits en övertro på att det politiskt går att identifiera framstående forskning för att nå snabba resultat. För regeringen är det i stället viktigt att skapa goda och långsiktiga förutsättningar för forskare och forskningen att få fram den främsta forskningen, säger Helene Hellmark Knutsson.

Läs mer på regeringen.se

Läs en intervju och lyssna till Helene Hellmark Knutsson på sverigesradio.se

Fakta: Vad är en proposition?

• En proposition är ett förslag från regeringen till riksdagen om till exempel en ny lag. Vissa propositioner består av förslag till ny lagstiftning. Andra propositioner innehåller mindre eller större ändringar av redan gällande lagar eller förslag till riktlinjer av olika slag.
Maila det här citatet Måste vara en giltig e-postadress.