Stoppa vinstjakten i välfärden - Socialdemokraterna

Stoppa vinstjakten i välfärden

- Vi vill städa upp i välfärden genom nationella kvalitetslagar och bemanningskrav, sade Carin Jämtin på en pressträff.

- Vi är alla chockade över Uppdrag Gransknings reportage om förskolor där barn får vatten och bröd. Det är fullständigt oacceptabelt att vinst går före barnens säkerhet, hälsa och lärande, sade Carin Jämtin på en pressträff när hon presenterade nya förslag för högre kvalitet och stopp för vinstjakten i välfärden.

Nationella kvalitetslagar och bemanningskrav

Regeringens politik har lett till fallande skolresultat, stora vinstuttag och vårdskandaler. Förtroendet för välfärden sjunker, samtidigt som kontrollapparaten växer. Vi vill göra en kraftig kursändring för välfärden. Vinstintresset ska inte vara styrande.

Genom nationella kvalitetslagar ska tydliga krav ställas innan privata utförare får etablera sig i välfärden och insyn göras för de utförare som redan är där. Skarpa bemanningskrav ska höja kvaliteten och begränsa vinsterna.

Maila det här citatet Måste vara en giltig e-postadress.