Svenska modellen knakar i fogarna - Socialdemokraterna

Svenska modellen knakar i fogarna

Idag släpps en rapport om den svenska modellen. Resultatet visar att Sverige har högst arbetslöshet och mest fattiga i Norden.

- Det är dags att vända trenden som beskrivs i rapporten och gå från privat risk och skuldsättning till gemensamt ansvar och investering. Bara så kan Sverige åter ta ledningen bland våra nordiska grannländer och fortsätta vara ett land att vara stolt över för generationer framåt, sade Stefan Löfven på ett presseminarium med bland annat Karl-Petter Thorwaldsson, ordförande i LO.

Tre varningstecken

I rapporten gör forskarna Ingrid Esser på Stockholms Universitet och Tomas Berglund på Göteborgs universitet en genomgång av Sveriges position jämfört med övriga nordiska länder. I rapporten framkommer tre starka varningstecken:

1. Sverige har högst ungdomsarbetslöshet i Norden, men allt lägre investeringar i utbildning och forskning.
  2. Sverige har ökat privatiseringen kraftigt, men förtroendet för välfärdsinstitutioner faller.
  3. Sverige slår Nordenrekord i fattigdom, med den högsta andelen fattiga på 20 år.

Rapporten är oberoende och drar inga egna politiska slutsatser, men siffrorna talar sitt tydliga språk. Den borgerliga regeringens 130 miljarder i skattesänkningar har inte lett till minskad ungdomsarbetslöshet – tvärtom har den ökat. Privatiseringar och skattesänkningar har heller inte lett till minskad fattigdom som utlovades 2006.

Mer information

För två år sedan inledde de socialdemokratiska partierna och landsorganisationerna i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Island det största forskningssamarbetet i den nordiska arbetarrörelsens historia. En stor grupp fristående forskare fick i uppdrag att utvärdera den nordiska modellen, och beskriva möjligheterna till utveckling av den fram till 2030.

I uppdraget ingick även att göra jämförelser av utvecklingen av den nordiska modellen mellan länderna.

Rapport: Modell i förändring - Landrapport om Sverige (PDF) Open this document with ReadSpeaker docReader

Maila det här citatet Måste vara en giltig e-postadress.