Alla barn och unga har rätt till kultur - Socialdemokraterna

Alla barn och unga har rätt till kultur

50 miljoner till barn och unga inom musik- och kulturskolan. Det vallöftet gav Magdalena Andersson i anslutning till musikfestivalen Way out west i Göteborg.

- Sverige är en stor musiknation och en av orsakerna är att vi har haft en musikskola som har varit öppen för alla barn i Sverige. Men i dag är avgifterna i många kommuner väldigt höga, vilket utestänger barn som kanske skulle kunna vara våra nästa musikstjärnor. Men också barn som skulle kunna få en bättre fritid, sade Magdalena Andersson till TT.

Förslag

Vi vill införa en satsning på 50 miljoner kronor till kultur och fritid riktad mot barn och unga genom ett stimulansbidrag riktat mot musik- och kulturskolan. Vi vill att alla barn och unga får möjlighet att delta i musik- och kulturskolans verksamhet. Därför inför vi ett stimulansbidrag för musik- och kulturskolor som håller nere avgifterna: Kommuner som har, eller nu sänker sina avgifter, till max 500 kronor per termin inom musik- och kulturskolan får ett stimulansbidrag. För kommuner som redan har låga avgifter blir det ett stöd till ökad kvalitet.

Mer information

PM: Alla barn och unga har rätt till kultur (PDF)Open this document with ReadSpeaker docReader

Maila det här citatet Måste vara en giltig e-postadress.