Alla människors lika värde och rätt - Socialdemokraterna

Alla människors lika värde och rätt

Arbetsgivare ska aktivt förebygga och förhindra diskriminering på grund av sexuell läggning, könsidentitet och könsuttryck. Det är en del i vårt nya hbt-politiska program.

- Det finns mycket kvar att göra för att få bort en unken homofobi i det svenska samhället. Vi kommer att slåss för ett samhälle där alla har samma rätt att bli respekterade för vem man är och för vem man älskar, sade Stefan Löfven på en pressträff där han tillsammans med Carin Jämtin presenterade vårt nya hbt-politiska program.

Förebygga diskriminering

Ingen ska diskrimineras på sin arbetsplats. För att det ska bli verklighet krävs medvetna insatser för att motverka okunskap och hbt-fientlighet. En av de viktigaste delarna i hbt-programmet är att arbetsgivare ska vara skyldiga att aktivt förebygga diskriminering på grund av sexuell läggning, könsidentitet och könsuttryck på arbetsplatserna.

Enligt diskrimineringslagen behöver arbetsgivarna i dag bara jobba aktivt och förebyggande mot diskriminering när det är relaterat till kön, etnisk tillhörighet och religion eller annan trosuppfattning. Vi vill att detta även ska gälla sexuell läggning, könsidentitet och könsuttryck.

Förslag

Hbt-programmet innehåller förslag på ett flertal områden:

• Diskriminerande normer
  • Könsmaktsordning
  • Kommuner och landsting
  • Arbete
  • Skola
  • Stjärnfamiljer
  • Hbt-personers hälsa
  • Transpersoners situation i samhället
  • Korrigering av kön
  • Hatbrott
  • Kultur
  • Idrott och föreningsliv
  • EU
  • Internationellt

Mer information

Program: Socialdemokraternas hbt-program (PDF) Open this document with ReadSpeaker docReader

Maila det här citatet Måste vara en giltig e-postadress.