Fler unga med gymnasieexamen - Socialdemokraterna

Fler unga med gymnasieexamen

Under en pressträff inför sommartalet presenterade Stefan Löfven en stor satsning på obligatorisk gymnasieskola som en del ur vårt kommande valmanifest. För att unga ska öka sina jobbchanser kommer vi att satsa 1 miljard kronor om året från 2018 på genomförandet av denna satsning.

Vi vet hur viktigt det är att få fler i jobb. För den enskilda människans försörjning och självkänsla, men också för samhället som helhet. Med fler i jobb får vi råd med en välfärd och en skola som vi kan vara stolta över. Därför är jobben vår främsta prioritering, sade Stefan Löfven.

I dag är gymnasieexamen den stora vattendelaren på svensk arbetsmarknad. Utan en gymnasieexamen är det mycket svårt att få jobb och kraven på arbetsmarknaden ökar ständigt. Bland unga som inte har en slutförd gymnasieutbildning är arbetslösheten mer än dubbelt så hög som för dem som har en gymnasieexamen.

Obligatorisk gymnasieskola

För att fler unga ska klara gymnasiet och öka sina jobbchanser kommer en socialdemokratiskt ledd regering att införa obligatorisk gymnasieskola från år 2018. Vi kommer att investera 1 miljard kronor om året från 2018 för att genomföra denna framtidsreform.

CSN-lån till körkort efter gymnasieexamen

För att unga ska öka sina chanser att få jobb presenterar vi också en ökad möjlighet för unga att ta körkort. I dag är körkort ett krav för anställning från många arbetsgivare. Samtidigt har andelen unga med körkort sjunkit sedan 1980-talet och bland arbetslösa unga saknar i dag mer än varannan B-körkort. En vanlig förklaring till att unga låter bli att ta körkort är bristande ekonomi.

Vi vill göra det möjligt att efter avslutad gymnasieexamen med godkända betyg ta CSN-lån på upp till 25 000 kronor för att ta B-körkort. Detta ger unga en mycket bättre chans att få jobb och ökar dessutom motivationen att slutföra gymnasiet.

PM: Fler unga med gymnasieexamen (PDF)Open this document with ReadSpeaker docReader

Maila det här citatet Måste vara en giltig e-postadress.