Första jämställdhetsåret - Socialdemokraterna

Första jämställdhetsåret

Under det första regeringsåret med en socialdemokratiskt ledd regering ska jämställdhetsfrågorna prioriteras. Stefan Löfven presenterade idag ett handlingsprogram med fokus på arbetsmarknad, utbildning och välfärd.

- Det första regeringsåret med en socialdemokratiskt ledd regering ska vara en rivstart för jämställdheten på bredden, på arbetsmarknaden, i skolan och i välfärden. Sverige ska vara ett feministiskt föregångsland i världen, sade Stefan Löfven på en pressträff i samband med hans medverkan på Nordiskt Forum.

Feministiskt parti

Socialdemokraterna är ett feministiskt parti. Kvinnor och män ska ha samma rättigheter, skyldigheter och möjligheter i hela samhället. En socialdemokratiskt ledd regering kommer att vara jämställd, tillsätta ett jämställt regeringskansli och den kommer att sätta dessa frågor högt på regeringens dagordning.

Jämställdhetsarbetet ska vara en integrerad del i ordinarie verksamhet och ett jämställdhetsperspektiv ska finnas överallt där beslut fattas, pengar fördelas och verksamhet genomförs. Allra viktigast för att öka jämställdheten i Sverige är att förändra arbetsmarknaden så att kvinnor och män får samma möjligheter till arbete och att välfärden utformas för att främja jämställdhet.

Handlingsprogram för jämställdhet

Under det första regeringsåret med en socialdemokratiskt ledd regering kommer jämställdhetsfrågorna att prioriteras och detta handlingsprogram ska genomföras under regeringens första år.

1. Lönekartläggning varje år
  2. Rätt till heltid
  3. Stopp för staplande av visstidsanställningar
  4. Jämställda arbetsplatser
  5. Jämställda bolagsstyrelser
  6. Jämställd skola
  7. Jämställd akademi och forskningsanslag
  8. Utveckla välfärdsjobben
  9. Tillgång till välfärdstjänster så att både män och kvinnor kan jobba
  10. Trygg förlossningsvård
  11. Jämställt föräldraansvar
  12. Avskaffa vårdnadsbidrag
  13. Insemination för ensamstående kvinnor
  14. Bättre ekonomi för ensamstående föräldrar
  15. Svik inte offren för sexövergrepp

PM: Första jämställdhetsåret (PDF)Open this document with ReadSpeaker docReader

Presentation: Första regeringsårets handlingsprogram för jämställdhet (PDF) Open this document with ReadSpeaker docReader

Maila det här citatet Måste vara en giltig e-postadress.