Fortsatt privatiseringsvåg - Socialdemokraterna

Fortsatt privatiseringsvåg

Situationen i Stockholmsregionens sjukvård är alarmerande. Där har moderaterna nu experimenterat i snart åtta år. De har genomfört ideologiskt drivna privatiseringar, med tanken att skapa ett "skyltfönster". De lyckade resultaten man hoppades skapa i Stockholm skulle sen leda till en privatiseringsvåg över hela Sverige.

Nu har sjukvårdslandstingsrådet Filippa Reinfeldt, M, meddelat att hon vill fortsätta privatiseringsvågen på alla områden där det är möjligt, däribland äldresjukvården. Även frågan om privatisering av Danderyds sjukhus har åter dykt upp i högeralliansen. Och Fredrik Reinfeldt, M, lanserade nyss ett vallöfte om att tvinga fram privatisering av all äldreomsorg i hela landet. Även om äldre människor är fullt nöjda med sin äldreomsorg ska det till lagstiftning om privatisering från Rosenbad.

Larmrapporterna om stora vinster och människor som hamnat i kläm tycks inte ha påverkat Moderaterna. De vill inte heller lyssna till personal som upprepade gånger protesterat mot en alltför pressad arbetsmiljö. Inte ens de många berättelserna från patienter om bollande mellan olika vårdgivare har haft effekt.

Om vi får förtroende att styra Stockholmsregionen kommer vi att sätta stopp för privatiseringsvågen. Vårt ansvar för tillgänglig och högkvalitativ sjukvård där personalen mår bra går före fler skattesänkningar och privatiseringar.

Vi vill investera två miljarder mer än regeringen i Sveriges sjukvård, varav 400 miljoner ska satsas på mer vårdpersonal i Stockholms landsting. Vi vill också, minska administrationen, säkra ett helhetsansvar och öka samverkan i vården. Det ger vårdpersonalen förutsättningar och tid att vårda och möta patienterna, och vara de proffs de är.

Stefan Löfven, partiledare

Helene Hellmark Knutsson, finanslandstingsråd i opposition på Stockholms läns landsting

Debattartikel publicerad i Expressen, 10 september 2014.

Maila det här citatet Måste vara en giltig e-postadress.