Framtidens fritidshem - Socialdemokraterna

Framtidens fritidshem

Vallöfte: investeringar för att vända utvecklingen på fritidshemmen och minska ungdomsarbetslösheten. Magdalena Andersson presenterar förslag ur valmanifestet.

Bra fritidshem bidrar till högre kunskapsresultat och jämlika livschanser för alla barn. Men nu larmar myndigheter och fackförbund om utvecklingen. Grupperna har växt med nästan nio barn och personaltätheten sjunker. Kunskapsresultaten i skolan har sjunkit under åtta år och ojämlikheten i skolan ökar. Det är redan i dag brist på lärare i fritidshem och framtidens rekryteringsbehov till förskola, fritidshem och skola är stora. SKL uppskattar att det behöver rekryteras över 100 000 personer till förskola, skola och fritidshem fram till 2019.   Samtidigt är ungdomsarbetslösheten är en av Sveriges största utmaningar och långtidsarbetslöshet i ungdomen sätter spår långt senare i livet.

Vid ett regeringsskifte kommer vi att införa en 90-dagarsgaranti. Med stöd till anställningar för unga, ett brett engagemang från alla offentliga arbetsgivare och riktade utbildningsinsatser är det fullt möjligt att sätta stopp för ungdomsarbetslösheten.

För att framtidens fritidshem ska kunna nå sin potential krävs fler utbildade pedagoger. För att alla barn ska få en meningsfull fritid behövs också en brygga mellan fritidshemmen och idrotts-, frilufts- och föreningsliv samt musik- och kulturskola. Vi har tidigare presenterat investeringar i mindre klasser, fler speciallärare och ett mer attraktivt läraryrke. Idag presenterar vi framtidsinvesteringar för att vända utvecklingen i fritidshemmen  och minska ungdomsarbetslösheten som ingår i Socialdemokraternas valmanifest.

Socialdemokraternas framtidsreformer för att vända utvecklingen på fritidshemmen:

• 7 000 traineejobb på fritidshem – 1 miljard kronor årligen. Traineejobben ger arbetslösa ungdomar möjlighet att jobba på fritidshem och påbörja en utbildning i ett framtidsyrke.
  • Läxhjälp för alla – 400 miljoner kronor årligen. Vi slopar de statliga subventionerna till läx-rut och bygger läxhjälp för alla.
  • Handslag för en meningsfull fritid för alla barn – 300 miljoner kronor årligen. Vi vill att alla barn och unga ska ha möjlighet att delta i idrotts-, frilufts- och kulturverksamhet på fritiden.
Maila det här citatet Måste vara en giltig e-postadress.