Från banker till barn - Socialdemokraterna

Från banker till barn

Magdalena Andersson föreslog idag en bankskatt om 4 miljarder kronor, varav 1,1 miljarder kronor ska gå till ett maxtak för barngrupper i förskolan. Det ökade utrymmet investeras i förskola och skola, från banker till barn.

- Vi vill ge alla som växer upp i Sverige en stabil utbildningsplattform att stå på. Vi vill därför höja skatten på banker med fyra miljarder kronor. De pengarna vill vi lägga på bättre utbildning för våra barn. Det blir en växling från banker till barn, sade Magdalena Andersson i samband med Socialdemokraternas ekonomiska seminarium i Almedalen.

Kunskapsresultaten i den svenska skolan sjunker snabbare än i något annat OECD-land. Vi har därför satt upp ett ambitiöst mål om att vända utvecklingen i skolan – och att ta Sverige tillbaka till toppskiktet i EU. Det kräver resurser. Därför vill vi genomföra en skatteväxling för skolan. Vi höjer skatten för banker och investerar för våra barn. Det är en ansvarsfull politik.

Skatteväxling för skolan

• Vi föreslår idag en bankskatt. Beskattningen av finansiell sektor skärps med 4 miljarder kronor årligen, enligt den modell som Företagsskattekommittén föreslagit.
  • Det ökade utrymmet investeras i skola och förskola, bland annat i ett maxtak för småbarnsgrupper i förskolan om 1,1 miljarder kronor. Det är en skatteväxling för skolan.

PM: Från banker till barn (PDF) Open this document with ReadSpeaker docReader

Maila det här citatet Måste vara en giltig e-postadress.