Gratis wifi i alla kommuner - Socialdemokraterna

Gratis wifi i alla kommuner

Socialdemokraterna vill att staten snabbutreder frågan om gratis uppkoppling till trådlöst nätverk på offentliga platser i alla kommuner. Målet är att det ska finnas på plats om 2-3 år.

Utrag ur artikel med Mikael Damberg publicerad i Svenska Dagbladet den 20 augusti 2014.

Några kommuner har redan tjuvstartat med fritt wifi för både invånare och besökare, men generellt avvaktar kommunsektorn med att rigga upp det.

Anledningen är att Sveriges Kommuner och Landsting - SKL - uppmanat kommunerna att avvakta eftersom det kan vara olagligt att tillhandahålla den tjänsten. Det kan eventuellt strida mot konkurrensneutraliteten samt att det inte ligger inom ramen för kommunernas befogenheter att syssla med den sortens tjänster.

- Vi vill att staten reder ut rättsläget så att vi kan få en snabb utbyggnad i kommunerna. Som jag ser det är gratis wifi snarare att se som en del av ett slags allemansrätt som naturligtvis ska finnas i ett modernt samhälle. Det är en demokratisk fråga och den utvecklingen kan vi inte stoppa, säger Mikael Damberg, gruppledare för Socialdemokraterna, som i går gästade den kommunalekonomiska mässan Kommek i Malmö.

Maila det här citatet Måste vara en giltig e-postadress.