Löfven: EU:s flyktingpolitik måste reformeras - Socialdemokraterna

Löfven: EU:s flyktingpolitik måste reformeras

Inför morgondagens möte med Angela Merkel presenterar Stefan Löfven regeringens strategi för att reformera EU:s flyktingpolitik. – Tyskland och Sverige ska agera tillsammans för att reformera EU:s flyktingmottagande, säger Stefan Löfven vid en pressträff

Det viktigaste nu är att alla länder tar ansvar, att vi skapar ordning och reda i mottagandet och att vi angriper orsakerna till den internationella flyktingkrisen, menar Löfven.

Tio ståndpunkter kommer Sverige att driva i arbetet för att reformera EUs flyktingpolitik:

1. Att EU ska inrätta en permanent och tvingande omfördelningsmekanism vid katastrofer.
  2. Att EU ska fortsätta att prioritera att rädda liv.
  3. Att alla EU:s medlemsstater ska ta sitt ansvar för att upprätthålla EU:s yttre gräns och leva upp till asylreglerna.
  4. Att EU:s asyl- och gränsmyndigheter ska förstärkas.
  5. Att EU ska fortsätta att bekämpa människosmugglarna.
  6. Att EU får till stånd ett effektivt och humant återvändande och enas om ett återvändandeprogram.
  7. Att EU skyndsamt ska enas om ett system med säkra länder.
  8. Att EU kraftigt ska öka antalet kvotflytingar till cirka 100 000.
  9. Att EU-kommissionen föreslår fler lagliga vägar till EU.
  10. Att EU behöver en mer aktiv utrikes och biståndspolitik för att hjälpa människor på plats.

Imorgon träffar Stefan Löfven Tysklands förbundskansler Angela Merkel och Österrikes Walter Faymann för att diskutera dessa frågor. Att reformera EU:s flyktingpolitik har stått högt på agendan sedan regeringen tillträdde.

På samma sätt som alla länder i EU ska dela på ansvaret, är Sveriges mottagande av flyktingar hela Sveriges ansvar. Därför ska alla kommuner ta emot flyktingar. Regeringen förbereder nu lagförslag om att avskaffa kommun-vetot i flyktingpolitiken. Man kommer också öka stödet till kommunerna som tar emot flyktingar.

Inom kort presenteras också fler satsningar i budgeten för nästa år för att förbättra etableringen för de flyktingar som kommer till Sverige.

Läs mer: "Merkel och Löfven sätter press på eu-länder att ta emot flyktingar"

Maila det här citatet Måste vara en giltig e-postadress.