Löfven och Regnér i New York - Socialdemokraterna

Löfven och Regnér i New York

Igår inledde Stefan Löfven sitt första USA-besök som statsminister. På det fullspäckade schemat står bland annat barnkonventionens 25-årsfirande. Medverkar gör även barn-, äldre- och jämställdhetsminister Åsa Regnér.

Det är många punkter som ska hinnas med under Stefan Löfvens och Åsa Regnérs tre dagar långa vistelse i New York. I dag deltog de bland annat i 25-årsfirandet av FN:s barnkonvention. Ett högaktuellt ämne för den nya samarbetsregeringen, som redan i regeringsförklaringen deklarerade att FN:s barnkonvention bör bli svensk lag.

– Rättigheterna och livsvillkoren för barn i Sverige ska uppfylla de krav som ställs i barnkonventionen och andra internationella överenskommelser. Även om svensk lagstiftning till stora delar är bra, finns fortfarande en del att göra för att garantera rättigheterna i konventionen, skriver Stefan Löfven och Åsa Regnér i en debattartikel i Aftonbladet idag. Hela debattartikeln finns att läsa här

Internationell jämställdhetspolitik

En annan tydlig prioritering för samarbetsregeringen är jämställdhet. Hur jämställdhet ska komma högre upp på den internationella politiska dagordningen var därför ett givet tema när Stefan Löfven träffade FN:s generalsekreterare Ban Ki-Moon under onsdagen.

– Vi kommer att ha jämställdhet på dagordningen även i det internationella arbetet. Vi är en feministisk regering, vi ska agera feministiskt också utanför Sveriges gränser, säger han.

De diskuterade även ett framtida globalt klimatavtal, utvecklingen av nya hållbara utvecklingsmål, åtgärder för att möta ebolakrisen, och svenska bidrag till FN:s freds- och säkerhetsarbete.  Samarbetsregeringen driver aktivt frågan om Sveriges kandidatur till FN:s säkerhetsråd 2017-2018.

– Allvarliga konflikter pågår i bland annat Ukraina, Irak och Syrien. Sverige ska vara en stark röst i världen för frihet, fred, mänskliga rättigheter och solidaritet. Vi ska aktivt delta i det internationella samarbetet, för att både FN och EU ska axla ett större ansvar för att lösa konflikterna och ge hjälp åt dem som drabbas, säger Stefan Löfven.

Möte med Hillary Clinton

Stefan Löfven hann under onsdagen även med att träffa USA:s förre utrikesminister Hillary Clinton. Under mötet berördes i stort sett samma frågor som under samtalet med Ban Ki-Moon. I en intervju för TT berättar statsministern själv att den förra USA-utrikesministern visade stort intresse för Sverige, den nya regering och det parlamentariska läget i riksdagen.

Innan veckan är slut ska Stefan Löfven intervjuas av tv-kanalen Bloomberg och besöka Spotify.

Fakta om Barnkonventionen
I år fyller FN:s barnkonvention 25 år, vilket firas den 20 november i New York. Samarbetsregeringen vill nu att den även blir svensk lag.

I budgetpropositionen investerar samarbetsregeringen särskilt för att förbättra situationen för de mest utsatta barnen. Samarbetsregeringen vill bland annat höja underhållsstödet för ensamstående föräldrar och göra läkemedel för barn avgiftsfria.

Läs mer om Stefan Löfvens och Åsa Regnérs besök i New York

Läs Åsa Regnérs tal vid sidoevemanget "Stop Violence against Children"

Läs Stefan Löfvens tal om barnkonventionen i FN:s generalförsamling

Maila det här citatet Måste vara en giltig e-postadress.