Maxtak i förskolan - Socialdemokraterna

Maxtak i förskolan

Staten ska satsa 1,1 miljarder varje år för att småbarnsgrupperna i förskolan ska bestå av max 15 barn. Det vallöftet gav Stefan Löfven idag i Almedalen.

Maxtak i förskolan

- Tidiga insatser i förskolan och skolan har störst effekt på skolresultaten. Därför satsar vi på barnen så tidigt som möjligt genom maxtak i förskolan och mindre klasser i lågstadiet, sade Stefan Löfven på en pressträff i Almedalen.

Sedan 2006 har de stora barngrupperna ökat med 56 procent. I stora barngrupper riskerar barnen att inte bli sedda, och att inte få den trygghet och det lärande som de har rätt till. Förskolans betydelse för barns utveckling är stor. Barn som har gått i en förskola med hög kvalitet lyckas sedan bättre i skolan. Tidiga insatser höjer alltså skolresultaten. Vi vill lägga mer av samhällets resurser på de minsta barnen så att de får tidigt stöd och en bra start i livet.

Förslag

• Staten ska avsätta 1,1 miljarder kronor årligen för att införa ett maxtak i förskolan - småbarnsgrupperna i förskolan ska bestå av maximalt 15 barn.

Bakgrund

1998 gick vi till val på maxtaxa i förskolan. Nu när problemet är att de stora barngrupperna blir allt fler, så går vi till val på en ny förskolereform – maxtak i förskolan.

PM: Maxtak - mindre barngrupper i förskolan (PDF)

Maila det här citatet Måste vara en giltig e-postadress.