Möt Bawer Kevir – Socialdemokraternas supervärvare - Socialdemokraterna

Bild för -

Möt Bawer Kevir – Socialdemokraternas supervärvare

INTERVJU. I samband med årets höstkampanj utlyser partiet en tävling: den socialdemokrat ute i landet som värvar flest nya medlemmar inom loppet av ett par veckor vinner. Vinner gör Bawer Kevir, 53, från Stockholm, som på egen hand värvar lika många som man rymmer i en fullproppad länsbuss. Men vem är egentligen den store värvarkungen? Och hur bär han sig åt?

Det är slutet på oktober när vi ses. Höstkampanjen är avslutad och mörkret verkar ha kommit för att stanna. Vi har stämt träff i Trekantens servicehus strax sydväst om centrala Stockholm – den plats där Bawers lokala S-förening håller sina möten. I dag är det dock ett lite speciellt möte. Bawers bedrifter i värvartävlingen ska nämligen uppmärksammas av partisekreteraren Lena Rådström Baastad som lovat att kika förbi.

Bawer är på plats i god tid innan mötet börjar. Hans handslag är fast. Han bär en tjusig kostym av klassiskt snitt och har ett leende som smittar.

Vi slår oss ner för att prata.

Runt om oss håller föreningslokalen på att vakna till liv. Det doftar kaffe. Stolar arrangeras i fina rader.

Livet är kamp

För att få kläm på varför Bawer är en sådan fena på att värva får vi ta det från början.

Bawer inleder med att berätta hur han som ung och politiskt engagerad kurd stöter på patrull i det då mycket auktoritära Turkiet. I samband med militärkuppen 1980 kastas han, då blott 17 år gammal, i fängelse på grund av sitt engagemang i kurdfrågan. I fängelset tvingas han stifta nära bekantskap med den turkiska militärens syn på kriminalvård.

– I och med militärkuppen tog de alla demokratiska krafter i landet, och särskilt kurder. I fängelset var det tortyr hela tiden, och vi tvingades doppa oss själva i avloppsvatten varje morgon, säger Bawer.

Några vänner lyckas så småningom muta ut Bawer från fångenskapen. Han tar då till flykten till irakiska Kurdistan och ansluter till kurdiska Peshmerga i kampen mot Saddam Husseins regim. Efterhand gör sig tiden av tortyr påmind. Bawer blir sjuk. Det sätter sig på både syn och hörsel. Han bestämmer sig då för att bege sig vidare – denna gång med slutdestination Sverige.

Varför sosse?

Bawer anländer till Sverige den 12 december 1985. Och det politiska engagemanget avtar inte i och med flykten norrut. Bawer blir snabbt engagerad i kurdiska sammanhang i Stockholm, bland annat som ledamot i Kurdiska Riksförbundets styrelse.

Men intresset för socialdemokratin väcks redan innan han kommer till Sverige. Och för att hitta förklaringen får vi backa bandet en aning.

Under tiden Bawer sitter fängslad i Turkiet är hans enda kontakt med omvärlden en radioapparat. Och ur denna strömmar en röst som talar engagerat om kurdernas kamp.

Rösten tillhör Olof Palme.

– Jag har alltid varit vänsteraktivist, men inte socialdemokrat. Olof Palmes intresse för kurdfrågan gjorde att jag började undersöka socialdemokratin som ideologi, berättar Bawer.

Nu, efter mer än trettio år i Stockholm, är Bawer lite av en lokalkändis i trakten där han bor. Och sossejackan – den bär han med stolthet.

Värvandets ABC

Bawer värvar 51 nya medlemmar under höstkampanjen. Men hans tillvägagångssätt är varken innovativt eller revolutionerande. Sanningen är att mästervärvarens metoder närmast är att beskriva som gammaldags.

– Nummer ett är att våga prata med folk! Det är mer än 50 procent av jobbet. Jag pratade med mer än 300 personer under höstens kampanj, och alla ville inte bli medlemmar. Många delar våra värderingar men de vet inte hur dom ska göra för att gå med, säger Bawer.

Han slår därefter fast att politik är en lagsport. Att partiet lyckas leverera konkret politik som gör människors vardag bättre är det bästa värvarbränslet som finns.

– När vi knackade dörr under valrörelsen 2014 lovade vi att vi skulle bygga mer, få ner arbetslösheten, satsa mer på kultur och idrott. Det har vi nu gjort, så när vi knackade dörr under höstkampanjen var det enkelt att värva, konstaterar Bawer glatt.

Bawer understryker också vikten av att inte gå över ån efter vatten. För att bli en lyckad värvare: inkludera din familj och dina bekanta! Både Bawers fru och hans dotter lyckades bidra med ett antal nya medlemmar genom att fråga sina vänner och arbetskamrater.

Inte någon cyniker

Att vår tid präglas av misstro mot det politiska systemet kan knappast ha undgått någon. I flera länder runt om oss vinner populister mark genom att leverera enkla svar på svåra frågor.

Bawer är i det avseendet otypisk för sin tid. Hans tro på politiken är äkta.

Och vem vet – kanske smittar hans engagemang? Kanske är det hans genuina övertygelse om politikens kraft som gör honom till partiets främste värvare?

Namn: Bawer Kevir

Ålder: 53

Bor: Liljeholmen utanför Stockholm

Familj: Fru och tre barn

Jobb: Konduktör

Gör på fritiden: Aktiv i partiet och inom facket. Den lilla tid som blir över går åt till att läsa böcker, umgås med familj och vänner samt sonens fotbollsträningar.

Maila det här citatet Måste vara en giltig e-postadress.