Ny styrning i välfärden - Socialdemokraterna

Ny styrning i välfärden

Om vi vinner valet kommer vi att tillsätta en utredning om hur välfärden ska styras. Låt proffsen få vara proffs.

– Vi vet att personalen inom hemtjänsten är enormt stressad eftersom deras dagliga styrningsmodeller är utformade så att de inte hinner med den kvalitativa verksamheten. Läkare berättar att de ägnar mindre tid åt sina patienter. Och lärarna är stressade eftersom de känner att de inte har tid till det viktigaste: barnen, säger Carin Jämtin i SvD.

Trots omfattande kritik från välfärdens professioner står högerregeringen fast vid marknadiseringen av välfärden. De fortsätter på inslagen linje med allt mer utarmad offentligt finansierad välfärd, tvångprivatiseringar och gräddfiler för de som har råd.

Vi socialdemokrater väljer en annan väg för Sveriges välfärd.

Genom att tillföra mer resurser till välfärden, utbilda fler, stoppa vinstjakten och minska administrationen tar vi steg för att välfärdens proffs ska kunna göra ett bra jobb.

Ny styrning i välfärden

Vi vill införa en ny styrning i välfärden där professionernas kunnande och yrkesetik blir vägledande. Tillsammans med välfärdens professioner, forskare och brukare vill vi utveckla styrmodeller som skapar större frihet för medarbetarna i offentlig sektor. Om vi får förtroendet att bilda regering i höst kommer vi därför att tillsätta en utredning om en ny styrning efter New Public Management.

Tre centrala områden som utredningen ska ha fokus på är:

• Hur kan vi utveckla en styrning där välfärdsprofessionernas kunnande och yrkesetik blir vägledande?
  • Hur ska professionernas makt balanseras mot brukares makt, politikens mål och ekonomiska ramar?
  • Hur skapar vi en utvärdering inom offentlig förvaltning som bidrar till professionernas lärande och välfärdens utveckling?

SvD: S vill utreda styrning av välfärden

Maila det här citatet Måste vara en giltig e-postadress.