Ökat anslag till idrott, friluftsliv och kultur- och musikskolan - Socialdemokraterna

Ökat anslag till idrott, friluftsliv och kultur- och musikskolan

Vi vill värna idrotten som en del av vår gemensamma välfärd. Statsminister Fredrik Reinfeldt har aldrig träffat Riksidrottsförbundets ordförande och visar inget intresse för att stödja idrotts- och friluftslivet för unga. Vi prioriterar däremot samhällets stöd till idrotten före stora skattesänkningar.

Var tredje vuxen är medlem i en idrotts- eller friluftsorganisation. Vi ser samtidigt med oro på de höjda avgifterna inom idrotten. Vi vill motverka den nuvarande utvecklingen med urholkade bidrag till idrotten och ökande avgifter för idrottande och som stänger dörrar till idrottsligt engagemang.

I vårt valmanifest föreslår vi en ökning av idrottsanslaget till Riksidrottsförbundet med 227 miljoner kronor samt en utökning av anslaget till Svenskt Friluftsliv med 23 miljoner kronor.

Handslag om 300 miljoner kronor för en meningsfull fritid för alla barn

För att underlätta lokala överenskommelser om samarbetsformer mellan fritidshem och föreningsliv vill vi göra investeringar med syfte att ge alla barn bättre möjligheter och lägre avgifter för att delta  i fritidsaktiviteter.

Vi vill införa stimuleringsbidrag för musik- och kulturskolor som håller nere avgifterna. Kommuner som har, eller nu sänker sina avgifter, till max 500 kronor per termin inom musik- och kulturskolan får ett stimulansbidrag. För kommuner som redan har låga avgifter blir det därmed ett stöd till ökad kvalitet.

Vi investerar totalt 300 miljoner kronor:

• 250 miljoner kronor riktat mot idrotts- och friluftslivsorganisationerna.
  • 50 miljoner kronor i stimuleringsbidrag till kultur- och musikskolan.
Maila det här citatet Måste vara en giltig e-postadress.