Omöjliggör utförsäljning till underpris - Socialdemokraterna

Omöjliggör utförsäljning till underpris

Skolor, vårdcentraler och andra välfärdsverksamheter ska inte säljas till underpris. Därför ger vi vallöftet att införa en ny lagstiftning - Lex Serafen - som gör det möjligt att i efterhand kräva att köparen betalar mer pengar.

- Det har ju skett en hel del utförsäljningar under de senaste åren, och en del av dem har skett till ett ganska rejält underpris, några har till och med blivit dömda att vara olagliga i enlighet med kommunallagen. Men det går inte att kräva en återbetalning eller att kräva att få pengar tillbaks eller böter eller den typen av saker, så vi vill ändra lagstiftningen, så att man faktiskt kan göra det, säger Carin Jämtin till SR Ekot.

Utförsäljningar till underpris

Under Alliansregeringens styre har det vid flera tillfällen skett utförsäljningar av offentliga verksamheter till underpris. Ett av de mest kända exemplen är vårdcentralen Serafen i centrala Stockholm. Serafen såldes av alliansstyrda Stockholms stad till ett antal läkare vid vårdcentralen för ett underpris om 700 000 kronor. Senare såldes vårdcentralen vidare för omkring 20 miljoner kronor. Att sälja offentlig egendom till underpris är ett slöseri med medborgarnas pengar.

Vallöfte

Vi föreslår nu en framtidsreform för att stoppa utförsäljningar av offentlig verksamhet till underpris, reformen är ett vallöfte som kommer att finnas med i Socialdemokraternas valmanifest:

• När det är fastställt att en försäljning gjorts till underpris, eller på annat felaktigt sätt, ska det ge konsekvenser. Lagstiftning – lex Serafen – ska utarbetas som säkerställer att kommunen och kommunmedlemmarna får tillbaka de förlorade skattepengarna. En sådan lagstiftning ska utredas och införas snarast efter att en Socialdemokratiskt ledd regering tillträtt.

Mer information

PM: Lex Serafen – omöjliggör utförsäljning till underpris (PDF) Open this document with ReadSpeaker docReader

SR Ekot: S: Förbjud försäljningar till underpris

Maila det här citatet Måste vara en giltig e-postadress.