Premiär för kommundialog - Socialdemokraterna

Premiär för kommundialog

Idag inleder arbetsmarknadsminister Ylva Johansson samtal med Sveriges alla kommuner för att tillsammans hitta sätt att minska ungdomsarbetslösheten. – Det är oerhört viktigt att vi inte satsar på några låtsasverksamheter, utan att vi prioriterar riktiga jobb och utbildning, säger Ylva Johansson.

Socialdemokraterna gick till val på att minska ungdomsarbetslösheten – en fråga som nu är en av de högst prioriterade för samarbetsregeringen. Idag, måndag den 24 november, inleder arbetsmarknadsminister Ylva Johansson därför samtal med Sveriges alla kommuner. Syftet är att utbyta erfarenheter, ta del av goda lokala exempel och hitta en ny samarbetsmodell för att tillsammans minska ungdomsarbetslösheten.
– Det är min övertygelse att en framgångsrik kamp mot ungdomsarbetslösheten förutsätter en bred mobilisering och samverkan mellan bland annat arbetsmarknadens parter, kommuner och landsting, det privata näringslivet och det civila samhällets organisationer, säger Ylva Johansson.

90-dagarsgaranti

På agendan står bland annat den 90-dagarsgaranti som regeringen aviserat i budgetpropositionen för 2015 –  med fler utbildningsplatser och traineejobb ska ungdomar steg för steg komma i arbete. Ylva Johansson är också tydlig med att arbetsförmedlingen kommer att behöva ändra sitt sätt att arbeta.
– För att unga snabbare ska komma i arbete krävs att vi löser upp en del stela tidsgränser som har funnits hittills.

Läs mer om arbetet för minskad ungdomsarbetslöshet på regeringen.se

Maila det här citatet Måste vara en giltig e-postadress.