Så röstar du i EU-valet - Socialdemokraterna

Så röstar du i EU-valet

25 maj är det val till Europaparlamentet. Men redan 7-25 maj kan du förtidsrösta i hela landet. Här finns all information om hur du gör.

Förtidsröstning 7-25 maj

Man kan förtidsrösta i vilken röstningslokal som helst i hela landet. De röstningslokaler där kommunerna kommer ha förtidsröstning finns på valmyndighetens webbsida.

För att förtidsrösta måste man ha med sig sitt röstkort och id-handling. Kommuner kan välja att erbjuda väljarna att skriva ut röstkorten på plats, i de fallen kommer det att räcka med att ha med sig sin id-handling.

Rösträtt

Man har rösträtt till Europaparlamentet om man fyller 18 år senast på valdagen och:

• är svensk medborgare och är eller har varit folkbokförd i Sverige, eller
  • är medborgare i något av EU:s medlemsländer, är folkbok förd i Sverige och har anmält sig till röstlängden. Anmälan till röstlängden görs senast den 25 april. Valmyndigheten skickar ut anmälningsblankett till alla EU-medborgare som är folkbokförda i Sverige men som inte anmält sig röst- längden. Den som anmält sig till den svenska röstlängden får inte rösta i den medlemsstat där man är medborgare.

Röstning på valdagen

På valdagen kan man rösta i sin vallokal. Information om vilken vallokal man ska rösta i står på det röstkort som man får i början av maj. Röstar man i sin vallokal behöver man inte ha med sig sitt röstkort, men man måste ha med sig en id-handling. (Utan id-hand- ling måste man styrka sin identitet genom att vara känd av röstmottagaren eller ta med sig någon som går i god för identiteten – då måste den personen visa sin id-handling).
Vallokalerna är öppna mellan klockan 8-21 under valdagen. I vallokalen finns valkuvert och valsedlar. Det går även att förtidsrösta på valdagen. Det går alltså bra att rösta från annan ort än där man är skriven även på valdagen.

Webbsida: Valmyndigheten

Maila det här citatet Måste vara en giltig e-postadress.