Sjukvårdslyft med traineejobb - Socialdemokraterna

Sjukvårdslyft med traineejobb

Partiledningen presenterade idag en satsning på fler jobb för unga. Vi investerar 700 miljoner till 5000 traineejobb inom sjukvården.

- Vi presenterar idag en stor satsning ur vårt kommande valmanifest. Vi föreslår ett sjukvårdslyft med traineejobb för unga i sjukvården och fler platser i sjuksköterskeutbildningen, sade Stefan Löfven på en pressträff i Malmö tillsammans med Carin Jämtin, Magdalena Andersson och Mikael Damberg. Partiledningen startade idag en sjukvårdsturné i södra Sverige.

Fler jobb till unga

Antalet anställda i kommuner och landsting har minskat de senaste åren. Det påverkar personalens arbetsmiljö, men också kvaliteten i vården. Samtidigt går många ungdomar arbetslösa och många av dem vill arbeta inom välfärden.

Vi vill ge fler ungdomar chansen att upptäcka hälso- och sjukvården som arbetsmarknad och samtidigt avlasta den hårt pressade personalen.

Vi investerar därför 700 miljoner kronor för 5 000 traineejobb i sjukvården inom ramen för 90-dagarsgaratin. Anställningarna är under ett år och sker inom ramen för yrkesintroduktionsavtal. Den som är ung och utan arbete ska senast efter 90 dagar erbjudas ett riktigt jobb, en utbildning som leder till jobb eller en kombination av utbildning och praktik som leder vidare till jobb.

Mer information

PM: Sjukvårdslyft med traineejobb och utbildning (PDF)Open this document with ReadSpeaker docReader

Maila det här citatet Måste vara en giltig e-postadress.