Stoppa vinstjakten i skolan - Socialdemokraterna

Stoppa vinstjakten i skolan

Granskning av lärartäthet i vinstdrivande skolkoncerner och tydligare bemanningskrav i nationella kvalitetslagar. Det är förslag i vår granskning av friskolekoncernerna.

- Vi vill peka på skiljelinjerna i skolpolitiken och att skolan blir en avgörande valfråga, sade Stefan Löfven på en pressträff tillsammans med Magdalena Andersson där de presenterade en granskning av friskolekoncernerna och förslag på skärpta kvalitetskrav i skolsektorn.

Kunskapsresultaten faller och ojämlikheten ökar i den svenska skolan. För att vända utvecklingen i skolan måste lärarna ha tid för sina elever. Lärartäthet är ett viktigt kvalitetsmått för skolan. Vi kan aldrig acceptera att vinstdrivande skolor skär ned på personal för att kunna göra vinst. Därför förtydligar vi nu våra bemanningskrav ytterligare genom att föreslå ett personalkostnadsmått.

Personalkostnadsmått

• Privata aktörer ska inte kunna dra ned på personalkostnader i jämförelse med motsvarande verksamhet i kommuner och landsting.

Mer information

PM: Höj kvaliteten och stoppa vinstjakten i skolan - ingen neddragning på personal (PDF) Open this document with ReadSpeaker docReader

Maila det här citatet Måste vara en giltig e-postadress.