Vallöfte för äldreomsorg - Socialdemokraterna

Vallöfte för äldreomsorg

2,8 miljarder till traineejobb för 20 000 ungdomar i äldre- och funktionshinderomsorgen. Det vallöftet gav Stefan Löfven och Magdalena Andersson idag.

- Vi presenterar ett av våra vallöften idag. Det handlar om välfärd och jobb. Vården av de äldre är ett av samhällets allra viktigaste uppgifter, sade Stefan Löfven på en pressträff tillsammans med Magdalena Andersson på äldreboendet Brommagården i Stockholm.

Vallöfte

Rekryteringsbehovet till äldreomsorgen kommer att öka de kommande åren och det kommer att finnas en brist på utbildade undersköterskor. Samtidigt är ungdomsarbetslösheten hög och många ungdomar fastnar i långtidsarbetslöshet. Vi vill stärka bemanningen i äldreomsorgen, möta de långsiktiga rekryteringsbehoven i välfärden och samtidigt ge unga arbetslösa jobb och utbildning inom ett framtidsyrke.

Socialdemokraterna kommer därför att investera 2,8 miljarder kronor i traineejobb för 20 000 ungdomar i äldre- och funktionshinderomsorgen, inom ramen för yrkesintroduktionsavtal. Jobben kombineras med relevant yrkesutbildning, främst utbildning till undersköterska.

Mer information

PM: Äldreomsorgslyft med traineejobb (PDF)Open this document with ReadSpeaker docReader

Maila det här citatet Måste vara en giltig e-postadress.