Socialdemokraternas arbete
med anledning av Covid-19

Covid-19 är en fara för människors liv och hälsa. Den socialdemokratiskt ledda regeringens främsta fokus ligger därför på att begränsa smittspridningen i landet. Vi sätter välfärden först - vård och omsorg ska ha de resurser som krävs i kampen mot viruset.

Krisen medför även allvarliga konsekvenser för ekonomin och jobben. Vi socialdemokrater kommer fatta de beslut som krävs, när de krävs - för att rädda jobben och motverka de ekonomiska konsekvenserna. Den här krisen kommer pågå under en längre tid och det kommer bli tufft. Men om alla tar sitt ansvar kommer vi klara av det här tillsammans som ett samhälle – det starka samhället.

Sveriges strategi

Sveriges strategi är att stoppa smittspridningen och skydda riskgrupperna.

Regeringens fokus är och har varit att med utgångspunkt från expertmyndigheternas råd säkra att rätt åtgärd sätts in vid rätt tillfälle för att först och främst värna befolkningens hälsa och säkerhet.

Sveriges strategi syftar i korthet till att:

1. Begränsa smittspridning i landet och rädda liv.
  2. Säkerställa resurser till hälso- och sjukvård.
  3. Begränsa inverkan på samhällsviktig verksamhet.
  4. Lindra konsekvenser för medborgare och företag.
  5. Begränsa oro, bland annat genom information.
  6. Sätta in rätt åtgärder vid rätt tillfälle.

Åtgärder

Myndigheternas råd

För att minska smittspridningen av viruset är det viktigt att du som enskild medborgare lyssnar noga på myndigheternas råd. Det innefattar bland annat:

• Håll avstånd till andra både inomhus och utomhus.
  • Håll avstånd till andra på bussen, tåget, tunnelbanan, spårvagnen och andra allmänna färdmedel. Undvik att resa i rusningstrafik.
  • Undvik att besöka äldre släktingar. Personer över 70 år är den främsta riskgruppen för att bli allvarligt sjuka i covid-19.
  • Undvik fester, begravningar, dop, kalas eller bröllop.
  • Håll avstånd till andra på idrottsplatser, badhus och gym och undvik att byta om i allmänna omklädningsrum.
  • Res bara om det är nödvändigt.

Läs mer om hur du eller din verksamhet kan bidra till minskad smittspridningen, på folkhalsomyndigheten.selänk till annan webbplats

krisinformation.se,länk till annan webbplats folkhalsomyndigheten.selänk till annan webbplats och socialstyrelsen.selänk till annan webbplats hittar du mer information om de berörda myndigheternas arbete med viruset.

Du kan även hålla dig uppdaterad på regeringen.selänk till annan webbplats

Klicka här för information om coronaviruset på olika språk.länk till annan webbplats

Uppdaterades senast: 28 april 2020

Sverige hjälps åt

Sverige hjälps åt är ett initiativ för att samla alla krafter inom vår folkrörelse som vill vara med och hjälpa till och ge stöd under den tuffa tid vi befinner oss i under smittspridning av Covid-19.

Vill du också göra en insats?

Här hittar du kontaktuppgifter till föreningar och andra initiativtagare som organiserar hjälp- och stödverksamhet.

Vill du starta upp ett eget initiativ, kontakta S där du bor »

Är ni redan igång med insatser men står inte med på listan, fyll i formuläret här »länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

1. Vi vill se ett starkare samhälle med mer resurser till skolan och vården, högre pensioner och en kompromisslös kamp mott brotten och dess orsaker. Framtidsinvesteringar går före stora skattesänkningar. Så bygger vi ett tryggare Sverige.

2. Trygghet är en förutsättning för ett jämlikt samhälle. Det kan inte skapas med skattesänkningar, nedskärningar och sänkta löner. Istället behöver vi samlas för att minska klyftorna, bryta segregationen, bekämpa brottsligheten och stärka sammanhållningen i hela landet.

3. Vi vill se ett starkare samhälle med mer resurser till skolan och sjukvården. Sverige ska vara ett modernt välfärdsland som bygger på sammanhållning. Det är så vi skapar ett tryggare Sverige.

4. Några av de vanligaste skälen till att människor får ekonomiskt bistånd är arbetslöshet och sjukdom. Därför ska vi nå EU:s lägsta arbetslöshet till år 2020. Med fler i jobb får vi råd med en välfärd att vara stolta över. Så skapar vi ett starkare samhälle och ett tryggare Sverige.

5. Psykisk ohälsa är en av våra största folkhälsoutmaningar. Därför är det hela samhällets ansvar att minska den psykiska ohälsan och utjämna hälsoklyftorna. Så kan vi skapa ett starkare samhälle och ett tryggare Sverige.

6. Oavsett vem du är eller var du bor ska du kunna lita på att du får den vård du behöver när du behöver den. Nyckeln till det är personalen. Vården och omsorgen behöver fler sjuksköterskor som kan ge alla patienter och brukare en vård och omsorg i världsklass. Därför går Socialdemokraterna till val på ett Sjuksköterskelyft – för att fler ska vilja, orka och kunna jobba som sjuksköterska. Det prioriterar vi före stora skattesänkningar för de som har mest.

7. Sverige har världens bästa läkare, sjuksköterskor och undersköterskor. Men något står inte rätt till när människor är oroliga för om de kommer att få hjälp i tid. Kommer jag tvingas armbåga eller köpa sig förbi mig i kön? Kommer vi sitta för länge på en stökig akutmottagning? Kommer vi få köra långt till förlossningen eller vänta förgäves på en ambulans?

8. Apoteken ska vara en del av vården och de ska fungera på ett tryggt och säkert sätt i kedjan vård-apotek-patient. Därför har vi ändrat reglerna för apoteksmarknaden för att stärka patienternas rättigheter. Dessa förändringar bidrar till ett starkare samhälle och ett tryggare Sverige.

9. Alla barn ska kunna växa upp under trygga förhållanden. Varje barn har rätt att växa och utvecklas efter sina egna förutsättningar och önskemål, oavsett bakgrund och familjens ekonomi. Vi socialdemokrater vill införa en familjevecka - en extra veckas ledighet per år för föräldrar.

10. En trygg och modern barnomsorg är öppen och tillgänglig oavsett när föräldrarna arbetar. Föräldrar som arbetar på kvällar, nätter och helger ska precis som alla andra kunna lämna sina barn i trygghet innan jobbpasset.