Jobb och ekonomi

Vi socialdemokrater kommer göra det som krävs för att rädda så många svenska jobb och företag som möjligt under denna mycket svåra tid.

Trots flera stödpaket kommer alla jobb inte gå att rädda och arbetslösheten förväntas stiga rejält den kommande tiden. Därför ser vi nu också till att stärka tryggheten för den som förlorar jobbet – vi lämnar inte svenska löntagare i sticket. Tillsammans ska vi möta den akuta krisen och förbereda oss för vändningen med snabb omställning, så att fler ska kunna ta de jobb som kommer finnas tillgängliga på arbetsmarknaden.

På den här sidan kan du läsa mer om vad vi gör för att rädda svenska jobb och stärka tryggheten hos svenska löntagare.

• Storsatsning på järnvägs- och vägunderhåll i hela landet

2020-05-19 Den socialdemokratiskt ledda regeringen gör nu nya åtgärder för att stärka svensk infrastruktur. Förslaget innebär att över 1 miljard kronor satsas på underhåll av järnväg och väg. Förslaget ger, förutom förbättringar på järnvägs- och vägnät, ökad sysselsättning.
  • Höjt bostadsbidrag för barnfamiljer

2020-05-13 Den socialdemokratiskt ledda regeringen har idag presenterat ett tillägg i bostadsbidraget för barnfamiljer till följd av Coronakrisen. Förslaget innebär att en barnfamilj kan få upp till 1 325 kronor per månad i tilläggsbidrag.
  • Nya åtgärder för att stärka äldreomsorgen och vården under coronakrisen

2020-05-12 Den socialdemokratiskt ledda regeringen har tillsammans med Centerpartiet och Liberalerna kommit överens om nya åtgärder med anledning av coronapandemin. Bland annat föreslås ett äldreomsorgslyft som innebär att anställda inom äldreomsorgen ska erbjudas betald utbildning på arbetstid vilket möjliggör fler fasta anställningar.
  • Riktat bidrag till kollektivtrafiken

2020-05-11 Regeringen har presenterat ett riktat bidrag till kollektivtrafiken under coronakrisen på totalt tre miljarder kronor. Stödet är en förstärkning för att mildra effekterna av minskat resande med anledning av covid-19. Satsningen bygger på en överenskommelse mellan regeringen, Centerpartiet och Liberalerna.
  • Krisstöd till medier och kulturinstitutioner

2020-05-08 Regeringen har idag presenterat ett nytt krispaket för medier och statliga kulturinstitutioner, på totalt 819 miljoner kronor.
  • Förstärkning av a-kassan från dag 101

2020-05-07 Idag har regeringen och samarbetspartierna lagt fram flera förstärkningar av tidigare presenterade åtgärder för att mildra konsekvenserna av corona-pandemin. Ett av förslagen är höjt tak i a-kassan från dag 101, från 760 kr per dag till 1000 kr per dag.
  • Stort åtgärdspaket för jobb och företag

2020-05-04 Den socialdemokratiskt ledda regeringen har idag presenterat ytterligare ett åtgärdspaket för att lindra de ekonomiska konskvenserna till följd av Covid-19s framfart i Sverige. Det handlar om ett omställningsstöd på sammanlagt 39 miljarder kronor och syftar bland annat till att företag ska kunna överbrygga den akuta krisen och samtidigt kunna ställa om och anpassa sin verksamhet. Uppemot 180 000 företag kan komma att ha rätt till stödet. Maxbeloppet föreslås vara 150 miljoner kronor per företag.
  • Åtgärder för att minska riskerna på spelmarknaden

2020-05-04 Vi ser en utveckling just nu med ökad risk för arbetslöshet, sjukskrivningar och ekonomisk osäkerhet, i kombination med nedgång i vadhållningen. Den mixen av omständigheter skapar stora risker på spelområdet. Den socialdemokratiskt ledda regeringen agerar nu snabbt för att skydda svenska konsumenter.
  • Fler utbildningsplatser

2020-05-04 Det förändrade läget på arbetsmarknaden med anledning av coronaviruset innebär att fler i närtid kommer behöva söka sig till universitet och högskolor för att påbörja studier, och för att möta behovet föreslås det att antalet platser ökas inom högre utbildning. För att fler ska kunna börja studera redan i sommar föreslår regeringen nu en fördelning av 6 000 platser till sommarkurser. För att fler ska få behörighet inom bristyrken inom exempelvis vård och teknik fördelas dessutom 4 000 platser inom behörighetsgivande utbildning (basår).
  • Rabatt för hyreskostnader

2020-05-04 Den socialdemokratiskt ledda regeringen har beslutat om en rabatt för fasta hyreskostnader i utsatta branscher, för att mildra de ekonomiska konsekvenserna av virusutbrottet.

• Föräldrapenning vid skolstängning

2020-05-04 Socialdepartementet föreslår att systemet med föräldrapenning utvidgas. Det innebär bland annat att föräldrar ska få tillfällig föräldrapenning om skolor stängs med anledning av coronaviruset.
  • Förbättringar i systemet för korttidspermittering

2020-05-04 Den socialdemokratiskt ledda regeringen presenterade idag förbättringar i systemet för korttidspermittering. Förslaget innebär bland annat att arbetsgivare nu kan minska arbetstiden för anställda med upp till 80 procent, och att staten bär den absolut största delen av kostnaden.
  • Särskilt utsatta riskgrupper

2020-05-04 Regeringen har gett Socialstyrelsen i uppdrag att identifiera vilka grupper som löper störst risk att drabbas av ett allvarligt sjukdomsförlopp vid insjuknande i covid-19. Detta görs bland annat för att kunna fastställa vilka riskgrupper som ska erhålla ersättning när de stannar hemma från arbetet, för att undvika coronasmittan.
  • Slopad karensdrag för fler grupper

2020-05-04 Det tillfälligt slopade karensavdraget ska inte bara omfatta personer i anställning, företagare och personer med arbetslöshetsersättning utan även personer med aktivitetsstöd, etableringsersättning och utvecklingsersättning.
  • En miljard kronor till kultur och idrott

2020-05-04 Kultursektorn och idrottsrörelsen får en miljard kronor i extra stöd på grund av de ekonomiska konsekvenser som drabbat sektorerna till följd av det nya coronavirusets spridning.
  • Regeringsbeslut om samhällsviktig verksamhet

2020-05-04 Genom en ny förordning säkerställs att barn och elever som har behov av omsorg för att samhällsviktig verksamhet ska kunna upprätthållas ska få det även i ett läge där förskolor och grundskolor skulle behöva stängas.
  • Krispaket för svenska småföretag

2020-05-04 Regeringen presenterar nu ytterligare ett krispaket - denna gång riktat till landets småföretagare. Det innefattar bland annat sänkta arbetsgivaravgifter och egenavgifter, rabatt för hyreskostnader och en statlig lånegaranti.
  • Krispaket för jobb och omställning

2020-05-04 Regeringen presenterar nu ett nytt krispaket för jobb och omställning. Det innfattar bland annat en förstärkt a-kassalänk till annan webbplats, slopat fribelopp i CSN, fler platser på universitet och högskolor och en aktiv arbetsmarknadspolitik.
  • Förstärkt mediestöd

2020-05-04 Den socialdemokratiskt ledda regeringen presenterar nu en permanent förstärkning av mediestödet på 200 miljoner kronor per år, från och med i år. Därtill slopas bland annat kravet på 55% eget redaktionellt material för att få ta del av presstödet.
  • Tryggar samhällsviktigt flyg

2020-05-04 Den socialdemokratiskt ledda regeringen har beslutat att införa en temporär allmän trafikplikt på ett antal flyglinjer till och från Norrland och Gotland. Syftet är att säkerställa en grundläggande tillgänglighet för transporter av personer och gods för samhällsviktiga ändamål.
  • 20 000 sommarjobb för ungdomar

2020-04-29 För många unga är sommarjobbet det första steget in på arbetsmarknaden. I år riskerar coronakrisen att sätta stopp för det. Den socialdemokratiskt ledda regeringen satsar nu därför 180 miljoner kronor för att kommunerna ska kunna ge sommarjobb till unga. Bedömningen är det kan ge upp till 20 000 sommarjobb.Läs mer på aftonbladet.se länk till annan webbplats
  • Vårbudgeten har lämnats till riksdagen

2020-04-15 Den socialdemokratiskt ledda regeringen har sedan i början av mars tillsammans med Centerpartiet och Liberalerna presenterat en rad förslag i fem extra ändringsbudgetar på skarpa åtgärder för att begränsa smittspridningen och mildra de samhällsekonomiska konsekvenserna av covid-19-pandemin. Nu har regeringen överlämnat den ekonomiska vårpropositionen och vårändringsbudget för 2020 till riksdagen.
  • Stärkt a-kassa med höjda ersättningar

2020-03-30  Den socialdemokratiskt ledda regeringen har idag presenterat åtgärder för att förstärka tryggheten för den som förlorar jobbet till följd av coronakrisen. Syftet med förslagen är att fler ska omfattas av a-kassan och att ersättningarna ska höjas.
  • Omfattande krispaket för svenska företag och jobb

2020-03-16 Den socialdemokratiskt ledda regeringen har presenterat ytterligare åtgärder för att mildra de ekonomiska effekterna av virusutbrottet. Förslagen bygger på en överenskommelse mellan Socialdemokraterna, Centerpartiet, Liberalerna och Miljöpartiet.
  • Extra ändringsbudget med anledning av coronaviruset

2020-03-11 Regeringen är överens med Centerpartiet och Liberalerna om en extra ändringsbudget, som har presenterats idag med anledning av coronaviruset.
  • Förslag om korttidsarbete för att hindra uppsägningar vid oroligheter på arbetsmarknaden

2020-03-04 Idag presenteras en stor vinst för Sveriges löntagare. Staten ger stöd för att låta personal gå ner i arbetstid i stället för att varsla. Det kan ske vid allvarliga ekonomiska problem hos en arbetsgivare som orsakats av omvärldshändelser, exempelvis ett stort sjukdomsutbrott eller extremväder. Människor slipper bli av med sina jobb och företag kan snabbt kan komma igång igen när läget vänder.