04 maj 2020

En miljard kronor till kultur och idrott

Kultursektorn och idrottsrörelsen får en miljard kronor i extra stöd på grund av de ekonomiska konsekvenser som drabbat sektorerna till följd av det nya coronavirusets spridning.

500 miljoner kronor till kulturen.

Tilldelas verksamheter som förlorar intäkter till följd av begränsningen av offentliga tillställningar. Även mindre evenemang påverkas av Folkhälsomyndighetens riktlinjer och av allmänna beteendeförändringar. De som ska kunna få stöd är både stora och små aktörer som är verksamma inom kulturområdet. Organisationsform ska inte spela någon roll för att kunna få stöd. Statliga institutioner omfattas inte men deras situation följs noga.

500 miljoner kronor till idrotten

Tilldelas verksamheter som förlorar intäkter till följd av begränsningen av offentliga tillställningar. Det kommer gå till föreningar som organiserar idrottsevenemang, så som större cuper, motionslopp eller matcher på elitnivå.

Läs mer på regeringen.selänk till annan webbplats

Klicka här för att läsa Lawen Redars debattartikel: Vårt samhälle behöver sitt kulturliv.länk till annan webbplats

Uppdaterades senaste: 04 maj 2020