Socialdemokraternas arbete
med anledning av kriget i Ukraina

Vi står upp för Ukrainas rätt att leva i demokrati och fred och kräver ett omedelbart stopp av kriget. Statsminister Magdalena Andersson leder den socialdemokratiska regering som nu agerar utifrån att driva på sanktioner mot Ryssland, stötta Ukraina och stärka Sverige.

Vad regeringen gör

Nedan finner du ett urval av regeringens insatser. För att ta del av alla insatser, se regeringens hemsida Länk till annan webbplats. och följ statsminister Magdalena Andersson på Facebook Länk till annan webbplats.. Se även Magdalena Anderssons tal till nationen på vår Youtube Länk till annan webbplats..

• Sverige går fram med ett omfattande stöd till Ukrainas väpnade styrkor, i nära samordning med andra länder. Förslaget omfattar 135 000 fältransoner, 5 000 hjälmar, 5 000 kroppsskydd och 5 000 pansarskott. Utöver det kommer det också att skickas ett finansiellt stöd på 500 miljoner kronor till Ukrainas väpnade styrkor.
  • Sverige driver på för att EU ska fatta ytterligare beslut med anledning av Rysslands invasion av Ukraina.
  • Sverige har ökat det humanitära stödet till Ukraina och för 2022 uppgår det hittills till 85 miljoner kronor. I ljuset av det förvärrade humanitära läget med anledning av det ryska militära angreppet Ukraina fördelas ytterligare 40 miljoner kronor till ICRC:s verksamhet i Ukraina. Sida har också beslutat om stöd till FN:s humanitära landfond för Ukraina med 30 miljoner kronor. Sverige har sedan 2014 bidragit med totalt 411 miljoner kronor i form av humanitärt bistånd till Ukraina. Med det nyligen fattade beslutet kommer alltså vårt humanitära bistånd till Ukraina ha mer än fördubblats och uppgå till 911 miljoner kronor.
  • Beslutat om förbud mot rysk luftfart i svenskt luftrum.
  • Uppmanar till bojkott av rysk idrott.
  • Stoppar alla samarbeten mellan våra statliga kulturinstitutioner och officiella Ryssland.
  • Sverige skickar även en stor mängd sjukvårdsmateriel till Ukraina, bland annat munskydd, droppslangar och bandage.
  • Uppdrag till MSB om bred informationskampanj för ökad IT-säkerhet.
  • Samling för stärkt beredskap av svensk livsmedelsförsörjning.
  • Stöttar Sveriges kommuner i mottagandet av flyktingar från Ukraina. Läs mer här.

Du kan göra en insats!

Tillsammans kan vi stötta Ukrainas befolkning och kraftfullt protestera mot Rysslands invasion. Ta ställning och skriv under vår namninsamling Länk till annan webbplats. för alla kvinnor, män och barn som drabbas av kriget.

Vill du bidra mer? Tillsammans med Olof Palme Center har vi en insamling där du kan stödja demokratirörelsen och människorättsaktivister i Ukraina. Swisha valfritt belopp till 123 240 60 72 och märka din gåva med ”Ukraina”.

På den Internationella kvinnodagen den 8 mars uppmärksammade Socialdemokraterna

särskilt kvinnor och barns utsatta situation i krig och konflikter.