Fler jobb - Socialdemokraterna

Fler jobb

Vi vill skapa ännu fler jobb i hela landet. Med schyssta villkor och löner det går att leva på.

Bild för -

Vill du också ha ett starkare samhälle med en bättre välfärd och fler jobb istället för stora skattesänkningar för de rikaste? Bli medlem i Socialdemokraterna redan idag!

Socialdemokraterna vill:

• anställa 14 000 fler i vården till 2022
  • införa heltid som norm
  • strama åt arbetskraftsinvandringen
  • storsatsa på besöksnäringen – för fler jobb i hela landet
  • garantera tillsvidareanställning på heltid till alla som slutför vård- och omsorgsprogrammet eller barn- och fritidsprogrammet
  • bygga ut bristyrkesutbildningar
  • satsa på en kraftfull exportstrategi. Ökad export är avgörande för såväl fler arbetstillfällen som tillväxt och välfärd
  • korta vägen till jobb för nyanlända – genom språk, utbildning och bostad.

Vi vill också förbättra arbetsmiljön genom att…

• avskaffa minutscheman i hemtjänsten
  • minst 90 % av de anställda inom landets kommuner ska vara tillsvidareanställda
  • utöka Arbetsmiljöverkets inspektionsverksamhet på arbetsplatser med särskilt riktade insatser mot sexuella trakasserier i arbetslivet
  • öka rätten till utbildning för skyddsombud och öka skyldigheten för arbetsgivaren att se till att utbildningen blir av
  • en förlängd preskriptionstid för arbetsmiljöbrott och se till att fler vill och vågar anmäla arbetsmiljöbrott
  • kartlägga fysisk och psykisk ohälsa i kvinnodominerande yrken för att öka kunskapen om kvinnors ohälsa i arbetslivet
  • utveckla arbetet med nollvisionen för dödsolyckor på arbetet
  • utveckla företagshälsovården i samverkan med arbetsmarknadens parter.

Vi vill skapa schyssta villkor på arbetsmarknaden genom att…

• utveckla arbetsrätten istället för att avveckla den
  • göra heltid till norm på hela arbetsmarknaden
  • stoppa delade turer och hyvling
  • stoppa missbruk av subventionerade anställningar
  • sätta stopp för lönedumpning på svenska arbetsplatser genom att svenska regler och kollektivavtal ska gälla för alla som jobbar i Sverige
  • säkerställa att företag som vunnit upphandlingar betalar löner i enlighet med svenska kollektivavtal.
Portrait of representative Arbetsmarknads- och etableringsminister Ylva Johansson

Det här har vi gjort:

• 300 000 fler jobbar, varav 100 000 fler arbetar i välfärden
  • avskaffat Fas 3
  • skapat tiotusentals extratjänster med kollektivavtalade villkor
  • förbättrat a-kassan så att fler får 80 procent av sin lön och förlängt möjligheten till deltidsstämpling
  • inrättat snabbspår för nyanlända med kompetens inom bristyrken, så att de snabbt kan få kompletterande utbildning, praktik eller arbete
  • infört en utbildningsplikt för nyanlända. Den som tackar nej till en utbildning som behövs för att få arbete kan få olika ersättningar indragna
  • gett mer resurser till Arbetsförmedlingen och arbetslivsforskningen
  • satsat på att få fler nyanlända kvinnor i arbete
  • infört möjlighet till CSN-lån för att ta körkort
  • sommarjobbssatsningar.
Relaterade ämnen
  • A-kassan

I den globala konkurrensen är det viktigt att snabbt kunna anpassa sig efter nya förutsättningar och ta till sig ny kompetens. I vårt starka samhälle har vi en väl fungerande och solidariskt finansierad arbetslöshetsförsäkring. Det är nödvändigt för ett tryggare Sverige.

• Arbete

I Sverige ska det vara ordning och reda på arbetsmarknaden. Alla som kan jobba ska jobba och den som jobbar ska kunna leva på sin lön och ha trygga arbetsvillkor. Vi ska bo i ett land där kvinnor och män går till jobbet, tar ansvar och känner sig trygga.

• Arbetsförmedlingen

Företagen behöver kompetent personal. I ett starkare samhälle och ett tryggare Sverige ska Arbetsförmedlingen ha tid, resurser och möjligheter till utbildningsinsatser så att fler har möjlighet att få och behålla ett arbete.

• Arbetskraftsinvandring

I vårt starka samhälle är arbetskraftsinvandring ett tillskott – inte ett sätt att utnyttja människor. Arbetskraftsinvandring ska bara tillåtas när det inte går att hitta rätt personer i Sverige. Jobb i yrken där det inte råder brist på arbetskraft ska gå till arbetslösa personer i Sverige.

• Arbetsmiljö

Bra arbetsvillkor och arbetsmiljö skapar ett tryggare Sverige. En stark arbetsmiljölagstiftning behövs, som betonar det förebyggande arbetet så att små problem inte blir stora och allvarliga.

• Arbetsrätt

En stark arbetsrätt är en del av den svenska modellen och en förutsättning för ett tryggare Sverige. Vår arbetsmarknad ska ha trygga jobb med schyssta villkor för alla som arbetar och gör rätt för sig.

• Ekonomi

Socialdemokraterna vill använda den ekonomiska styrkan till investeringar i jobb, skola, vård och omsorg. Ett starkt samhälle med en trygg välfärd går före stora skattesänkningar.

• Export

Svensk export är en grundbult i vår ekonomi som skapar tillväxt, sysselsättning och ökat välstånd. Svenska varor och tjänster är efterfrågade i hela världen. Det skapar jobb och välfärd i vårt land. Genom att exportera och importera varor och tjänster har Sveriges näringsliv kunnat växa sig starkt långt utanför vårt lands gränser och ta del av den globala marknaden.

• Feminism

Socialdemokraterna är ett feministiskt parti. Kvinnor och män ska ha samma möjligheter och rättigheter på alla livets områden. Män och kvinnor är och ska behandlas som jämlikar.

• Forskning

Sverige ska vara en ledande kunskaps- och forskningsnation. Vi ska delta i den främsta internationella kunskapsutvecklingen. Så löser vi samhällets framtidsutmaningar och främjar ett konkurrenskraftigt svenskt näringsliv.

• Företagande och entreprenörskap

För att skapa ett starkare samhälle behöver Sverige ett konkurrenskraftigt näringsliv, byggt såväl på stora exportföretag som på små och medelstora företag. Vi socialdemokrater vill ta tillvara på växtkraften i entreprenörskap och småföretagande och vi vill stärka näringslivsklimatet så att befintliga företag och potentiella nya företag kan växa, exportera och anställa fler.

• Heltid och deltid

Rätten till ett tryggt arbete som det går försörja sig på, det är grunden för vårt starka samhälle. Heltid ska vara norm på hela arbetsmarknaden. Alla som vill gå upp i arbetstid ska ha möjlighet att göra det.

• Innovation

Sverige ska vara världsledande på att ta fram nya produkter, tjänster och affärsidéer. Genom innovation stärker företagen sin konkurrenskraft vilket i sin tur stärker hela samhället.

• Integration och mångfald

Det går allt snabbare för invandrare att etablera sig på arbetsmarknaden. Vi ska ställa högre krav på språk och utbildning så att alla i vårt starka samhälle har möjlighet att försörja sig själva.

• Jobb

I Sverige ska det vara ordning och reda på arbetsmarknaden. Alla som kan jobba ska jobba och den som jobbar ska kunna leva på sin lön och ha trygga arbetsvillkor. Vi ska bo i ett land där kvinnor och män går till jobbet, känner sig trygga och kan kombinera familj och arbete.

• Jämställdhet

• Kollektivavtal

Den svenska modellen bygger på samverkan mellan fack och arbetsgivare som sluter kollektivavtal om löner och andra anställningsvillkor. Det är en framgångsrik modell som bidragit till ordning och reda på arbetsmarknaden och en positiv utveckling för hela landet.

• Landsbygdspolitik

Människor ska kunna bo och verka i hela Sverige. I ett starkare samhälle finns resurser och kraft för en aktiv landsbygdspolitik som utnyttjar hela Sveriges potential. Det skapar ett tryggare Sverige som håller ihop.

• Nyanländas etablering

Det går allt snabbare för nyanlända att komma i arbete. Tidigare har det tagit upp till tio år innan hälften etablerat sig på arbetsmarknaden. Nu är tiden för vissa grupper mer än halverad. Nästan 3 av 4 nyanlända är under 40 år. Hela samhället vinner på ökade möjligheter till utbildning så att fler kan ta lediga jobb.

• Nyindustrialisering

Sverige ska fortsätta att vara ett av världens ledande länder när det gäller industriell produktion. När vi lägger så stor vikt vid industrins fortsatta utveckling är det utifrån en insikt om dess avgörande betydelse för Sveriges och välfärdens utveckling.

• Näringspolitik och konkurrens

Sverige har länge varit ett konkurrenskraftigt land. Runt om i världen efterfrågas svenska varor och tjänster. Det är viktigt för fler jobb och en starkare välfärd. Sverige och svenska företag står sig väl i den globala konkurrensen. Svensk export tar världsmarknadsandelar och tillväxten är hög.

• Regional tillväxt

En aktiv regional tillväxtpolitik är central för ett starkare samhälle som håller ihop. Vi vill se en livskraftig landsbygd med likvärdiga möjligheter till företagande, arbete, boende och välfärd som leder till en långsiktigt hållbar utveckling i hela landet.

• Rekryteringsgap

Socialdemokraternas viktigaste prioritering är att sänka arbetslösheten. Vi vill stimulera Yrkesintroduktionsjobb som kombinerar arbete och utbildning för att stärka möjligheterna till ett första jobb. Det är viktigare än skattesänkningar.

• Sjukförsäkringen

Vi socialdemokrater vill ha en sjukförsäkring som innebär att den som är sjuk och inte kan arbeta ska ha rätt till snabb rehabilitering och ekonomisk trygghet under den tid det tar. En trygg sjukförsäkring är en del av ett starkt samhälle.

• Skog

Den svenska skogen är vårt gröna guld som skapar jobb och hållbar tillväxt i hela landet. Men den svenska skogen har också ett unikt naturvärde och ska därför förvaltas i balans mellan naturvård och skogsbruk.

• Ungdomsarbetslöshet

För Socialdemokraterna är kampen mot arbetslösheten den viktigaste uppgiften. Alla som kan jobba ska jobba. Ingen ung ska gå utan arbete.

• Vuxenutbildning

Sverige ska vara ett tryggt land där människor genom hela livet kan utbilda sig för att ta de jobb som växer fram. I en allt mer kunskapsintensiv ekonomi ställs högre krav på förnyade kunskaper och färdigheter.

• Yrkesutbildning

Vi vill att fler ska söka sig till en yrkesutbildning för att Sverige ska klara kompetensförsörjningen i framtiden. Ett konkurrenskraftigt Sverige kräver skickliga yrkesarbetare vilket i sin tur kräver attraktiva yrkesutbildningar.

Håller du med?
Maila det här citatet Måste vara en giltig e-postadress.