inspirera fler att bli medlem

Därför hjälps vi åt att bygga en stark folkrörelse

Ju fler vi är, ju större möjlighet har vi att driva vår egen politik. Du som är medlem i Socialdemokraterna gör en avgörande insats för vilken politik och vilka värderingar som ska råda i Sverigs riksdag de kommande åren.

Oavsett om du är aktiv politiker eller bara är medlem, så är det genom att värva en vän, granne eller bekant som du gör störst skillnad för vilken väg Sverige tar 2022.

Ringaktivitet

En av två metoder där vi når våra prioriterade målgrupper! Din arbetarkommun anordnar ofta ringaktiviteter där ni ringer tillsammans och får stöd och tips. Kontakta din arbetarkommun för att få veta om det planeras något, elle rom du vill anordna en ringkväll! Du kan också ringa själv. Även här kan du kontakt med din arbetarkommun för att få instruktioner på hur du gör!

Minimöten

Minimöte är en aktivitet för dig som vill värva dina vänner, personer du kanske pluggat med eller kanske grannarna. Din arbetarkommun kan hjälpa dig med hur man organiserar ett minimöte digitalt.

Värva dina vänner

Är det dags för dina vänner som alltid röstar på S att gå med?

Skicka ett sms till en vän eller familjemedlem. Kanske har du någon på sociala medier som alltid verkar tycka som du i politiska frågor? Skicka ett direktmeddelande.

Under kampanjer ordnar vi ofta aktiviteter där vi inspirerar varandra till hur man ställer frågan. Håll utkik, eller fråga din arbetarkommun.

Medlemmars bästa värvartips!

"Den bästa erfarenhet jag kan dela med mig är att prata med folk om sakpolitik, inte partipolitik. Fokusera på vikten av praktiska frågor i ett samhällsgenerellt perspektiv. Konkretisera och lyssna och visa respekt. Det viktigaste är att personer fastnar för det du säger. När den delen har börjar sjunka in är resten mycket enklare."

"Prata värderingar på raster i ditt yrke därav kommer man in på samtal vad socialdemokrater står för samt fångar nya människor som är intresserade av att engagera sig politiskt för att kunna påverka och göra skillnad i sitt yrke eller i kommunen. Alla brinner ju för ngt."

"Många man pratar med vill inte pga oro för att hinna med engagemanget i deras livspussel. Då brukar jag förklara att ett medlemskap stärker de som vill engagera sig och ger dem en starkare röst."

"Enligt mina flera års erfarenheter så har jag sett att vi har många som delar våra värderingar där ute men som aldrig har fått frågan: ”vill du bli medlem?”. Därför ska vi börja med att våga ställa den frågan!"

"Jag brukar säga till personen jag försöker värva. Jag har märkt att du har samma värderingar som mig. Så det är väl lika bra att du också blir medlem. Vi behöver bli fler som Du!"

rosor

"I dessa tider får man använda telefonen och ringa en bekant/kompis som har liknande värderingar som jag själv har."

"Har Du kollat på riksdagen.se någon gång? Gör det! Där ser man vad som händer och vad Ditt parti röstar för.. Du kanske blir förvånad! Jag kan visa hur några viktiga beslut har kommit till och varifrån förslag har kommit!"

"Lyssna in. Berätta vad S vill. Förklara hur politiken fungerar för de som inte vet, exempelvis betydelsen av att vi växer så vi lättare kan få igenom vår politik. Var rak, tydlig och bemöt människor med respekt. Är det något ämne du inte vet var vi står i frågan säg att du ska ta reda på det och be att få återkomma med svar!"

Bestäm dig för att göra en insats för 2021 - lämna ett värvarlöfte