Gå till innehåll

Markera en text för att lyssna och översätta vid avsnittet eller klicka direkt på lyssna.

Hur använder jag verktyget?

Lyssna

Klicka på "Lyssna" för att läsa upp sidans innehåll. Du kan även markera ett avsnitt för att få det uppläst.

Översätt

Översätt text och få den uppläst på ett annat språk. Markera texten och välj ”Översättning” vid avsnittet.

Hjälpmedel

Genom att aktivera vårt inbyggda hjälpmedel kan du:

• Lyssna på hela sidor eller markera avsnitt
  • Översätt valda delar till olika språk

EU-valet 2024

Välj sammanhållning, inte splittring den 9 juni.

I tider av kris och krig måste vi hålla ihop. Europas länder måste öka stödet till Ukraina och stå starkare mot Putin – och mot de högerpopulistiska och auktoritära krafter som vill splittra oss. Det handlar ytterst om svenska folkets trygghet och säkerhet. Den 9 juni har du ett val. Välj sammanhållning, inte splittring.

Vår politik i EU-valet

Här kan du läsa om vår politik för ett starkare Europa i en orolig tid.

Våra kandidater i EU-valet 2024

Heléne Fritzon

"Putins aggression måste mötas med stark europeisk sammanhållning."

63 år, Kristianstad

Plats 1

Heléne Fritzon

Johan Danielsson

"Jag kommer slåss för svenska löntagares intressen i Europa. Vi kan inte acceptera att tillvaron blir både fattigare och farligare."

41 år, Stockholm

Plats 10

Så röstar du i EU-valet

Förtidsrösta

Varför vänta till valdagen för att rösta? Från och med den 22 maj fram till 9 juni kan du förtidssrösta. Det enda du behöver ha med dig är legitimation och ditt röstkort, som skickas till din folkbokföringsadress. Läs mer om hur du förtidsröstar på Valmyndighetens hemsida. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Rösta på valdagen

För att rösta på valdagen räcker det att du tar med din legitimation och det röstkort som skickas till din folkbokföringsadress. Din vallokal står på ditt röstkort. Om du inte kan rösta i din vallokal på valdagen, då kan du alltid rösta i en förtidsröstningslokal, från 22 maj och även på själva valdagen. Läs mer om hur du röstar på valdagen på Valmyndighetens hemsida. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Rösta med bud

Det är även möjligt att rösta med bud. Läs hur du gör det på Valmyndighetens hemsida. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Rösta från utlandet

Vill du brevrösta från utlandet får du skicka brevrösten tidigast den 25 april 2024. Du kan förtidsrösta från utlandet tidigast den 16 maj 2024. Läs mer om hur du utlandsröstar på Valmydighetens hemsida. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Skriv under på att du röstar för ett Europa som håller ihop och på parlamentariker som alltid sätter Sverige främst.

Valfrågan!

Vilket samhällsproblem oroar dig mest?

Totalt antal röster: 59
donera

Stötta med en slant

Vi gör allt vi kan för att vara en motröst mot högerpopulisternas framfart i Europa. Att få fler att rösta i EU-valet tar resurser och pengar. Tusentals socialdemokrater lägger sin fritid på att få fler att rösta. Men pengar behövs också, eftersom det kostar pengar att synas. Har du en tia att avvara så gör den skillnad för oss!

Skänk valfri summa som är möjlig för dig:

heart

Bli medlem

Som medlem i Socialdemokraterna ser du till att vi når ut till fler oavsett hur ditt engagemang ser ut. Träffa andra medlemmar, sätt upp affischer eller klura på politiska lösningar på problem där du bor.