• / Nu bygger vi ett bättre Sverige tillsammans

Nu bygger vi ett
bättre
Sverige tillsammans.

Coronapandemin har slagit hårt mot Sverige. Människor har blivit sjuka eller dött och många har blivit av med jobbet. Samtidigt har krisen tagit fram det bästa ur det svenska samhället, och ur svenska folket.

Krisen har visat hur vi alla har ett ansvar gentemot varandra. Många har också räckt en hjälpande hand till den som behövt det eller slitit dag och natt för att bekämpa smittan.

Vi socialdemokrater vet att med en kris kommer också möjligheter. Då är det vår uppgift att se till att alla människor har förmåga att ta vara på de nya möjligheterna. Därför vill vi bygga samhället starkare och mer jämlikt för framtiden, och vi vill göra det på samma sätt som vi har tagit oss an krisen: tillsammans. Vi har en historisk möjlighet att både få hjulen att rulla samtidigt som vi löser de samhällsproblem som coronakrisen gjort tydliga.

Järnvägsspår
Pensionärer

Socialdemokraterna vill därför:

• Skapa nya jobb i hela landet genom att bl a storsatsa på ny teknik, välfärden, grönt företagande, vägar och järnvägar. Sverige ska bli världens första fossilfria välfärdsland och vi ska konkurrera på världsmarknaden med grön produktion och lösningar som andra länder behöver för att ställa om.
  • Se till att det finns goda möjligheter till omskolning och att du som blir arbetslös kan få rimlig a-kassa. Den som blir arbetslös eller sjuk ska möta goda möjligheter och tydliga krav, inte fattigdom och hopplöshet.
  • Investera i en trygg äldreomsorg med fler medarbetare, bättre arbetsvillkor samt stärkt sjukvård. Höja pensionerna. Vi värnar dig som varit med byggt landet och dig som gör jobbet i välfärden.
  • Rusta Sverige och bygga internationella samarbeten mot framtida pandemier, naturkatastrofer och militära hot samt stärka tryggheten. Ett starkare samhälle har resurser att möta framtidens kriser och bekämpa brottslighet.
Sjukvård
Polis

Det här borde vara självklarheter. Det finns dock partier i Sveriges riksdag som tycker att nedskärningar i välfärden och i socialförsäkringarna ska betala åtgärdspaketen. Som hellre vill genomföra stora skattesänkningar för de redan välbeställda än att se till att satsningar kommer alla till del.

Vi socialdemokrater vet att vår politik fungerar, det visar Sveriges historia. Sverige behöver återigen offensiva satsningar som lyfter hela svenska folket. Vi ska inte tillbaka till hur allt var förut. Vi ska bygga något bättre.

Inledande åtgärder för Coronapandemin

Sveriges strategi när vi gick in i krisen var främst att rädda liv, skydda riskgrupper och stoppa smittspridning genom att satsa på sjukvården och välfärden. Även så många jobb skulle räddas som möjligt, och skyddet för de som ändå blev av med jobbet stärktes. Läs mer om alla åtgärderna och Sveriges strategi här.

Pandemin är inte över! Fortsätt hålla avstånd, tvätta händerna och jobba hemma om du kan. Följ myndigheternas råd.

Myndigheternas råd

För att minska smittspridningen av viruset är det viktigt att du som enskild medborgare lyssnar noga på myndigheternas råd. Det innefattar bland annat:

• Håll avstånd till andra både inomhus och utomhus.
  • Håll avstånd till andra på bussen, tåget, tunnelbanan, spårvagnen och andra allmänna färdmedel. Undvik att resa i rusningstrafik.
  • Undvik att besöka äldre släktingar. Personer över 70 år är den främsta riskgruppen för att bli allvarligt sjuka i covid-19.
  • Undvik fester, begravningar, dop, kalas eller bröllop.
  • Håll avstånd till andra på idrottsplatser, badhus och gym och undvik att byta om i allmänna omklädningsrum.
  • Res bara om det är nödvändigt.

Läs mer om hur du eller din verksamhet kan bidra till minskad smittspridningen, på folkhalsomyndigheten.selänk till annan webbplats

krisinformation.se,länk till annan webbplats folkhalsomyndigheten.selänk till annan webbplats och socialstyrelsen.selänk till annan webbplats hittar du mer information om de berörda myndigheternas arbete med viruset.

Du kan även hålla dig uppdaterad på regeringen.selänk till annan webbplats

Klicka här för information om coronaviruset på olika språk.länk till annan webbplats

1. Vi vill se ett starkare samhälle med mer resurser till skolan och vården, högre pensioner och en kompromisslös kamp mott brotten och dess orsaker. Framtidsinvesteringar går före stora skattesänkningar. Så bygger vi ett tryggare Sverige.

Läs mer om Skatter
  2. I den globala konkurrensen är det viktigt att snabbt kunna anpassa sig efter nya förutsättningar och ta till sig ny kompetens. I vårt starka samhälle har vi en väl fungerande och solidariskt finansierad arbetslöshetsförsäkring. Det är nödvändigt för ett tryggare Sverige.

Läs mer om A-kassan
  3. En stark arbetsrätt är en del av den svenska modellen och en förutsättning för ett tryggare Sverige. Vår arbetsmarknad ska ha trygga jobb med schyssta villkor för alla som arbetar och gör rätt för sig.

Läs mer om Arbetsrätt
  4. Den svenska modellen bygger på samverkan mellan fack och arbetsgivare som sluter kollektivavtal om löner och andra anställningsvillkor. Det är en framgångsrik modell som bidragit till ordning och reda på arbetsmarknaden och en positiv utveckling för hela landet.

Läs mer om Kollektivavtal
  5. Vi socialdemokrater vill ha en sjukförsäkring som innebär att den som är sjuk och inte kan arbeta ska ha rätt till snabb rehabilitering och ekonomisk trygghet under den tid det tar. En trygg sjukförsäkring är en del av ett starkt samhälle.

Läs mer om Sjukförsäkringen
  6. Socialdemokraterna vill använda den ekonomiska styrkan till investeringar i jobb, skola, vård och omsorg. Ett starkt samhälle med en trygg välfärd går före stora skattesänkningar.

Läs mer om Ekonomi
  7. För att skapa ett starkare samhälle behöver Sverige ett konkurrenskraftigt näringsliv, byggt såväl på stora exportföretag som på små och medelstora företag. Vi socialdemokrater vill ta tillvara på växtkraften i entreprenörskap och småföretagande och vi vill stärka näringslivsklimatet så att befintliga företag och potentiella nya företag kan växa, exportera och anställa fler.

Läs mer om Företagande och entreprenörskap
  8. Sverige ska vara världsledande på att ta fram nya produkter, tjänster och affärsidéer. Genom innovation stärker företagen sin konkurrenskraft vilket i sin tur stärker hela samhället.

Läs mer om Innovation
  9. Sverige ska fortsätta att vara ett av världens ledande länder när det gäller industriell produktion. När vi lägger så stor vikt vid industrins fortsatta utveckling är det utifrån en insikt om dess avgörande betydelse för Sveriges och välfärdens utveckling.

Läs mer om Nyindustrialisering
  10. Alla barn har rätt till en nära relation med båda sina föräldrar. Varken kvinnor eller män ska behöva välja mellan föräldraskap och arbete. Därför vill Socialdemokraterna förbättra föräldraförsäkringen och införa en familjevecka - en extra veckas ledighet, per år, för alla föräldrar.

Läs mer om Föräldraförsäkring