• / Nyheter
  • / [2017-02-21] Bekämpa tiggeriet och dess orsaker

21 februari 2017

Bekämpa tiggeriet och dess orsaker

Tillsammans måste vi bekämpa tiggeriet och dess orsaker. Vi Socialdemokrater kommer inte att passivt se på när tiggeri och hemlöshet normaliseras. – Vi behöver minska tiggeriet, det är inte en lösning på människors utsatthet att tigga på våra gator, säger Anders Ygeman till SVT Nyheter.

– Vi har 4000 människor som tigger på Sveriges gator. De lever ofta hemlösa ute i kylan. Vi kan aldrig någonsin se på hur hemlöshet och tiggeri normaliseras i Sverige, säger Lena Rådström Baastad till SVT Nyheter.

Flera insatser behöver genomföras för att få bort tiggeriet. Vi behöver både verka för att människor som i dag tigger erbjuds ett alternativ i hemlandet och skärpa lagar och regler i Sverige. Partistyrelsens förslag till kongressen gällande tiggeri innehåller två delar.

I hemlandet:

• Vi vill förstärka de avtal som den socialdemokratiskt ledda regeringen har ingått med Rumänien och Bulgarien.

I Sverige:

• Vi vill förbjuda människor att tjäna pengar på andras tiggeri.
  • Det ska bli lättare att avhysa även från privat mark.
  • Vi vill göra en översyn av ordningslagen.

Bakgrund

Ingen ska behöva tigga i Sverige. Vi socialdemokrater har i över 100 år kämpat för att riva de strukturer som tvingar människor att stå med mössan i hand utlämnade till enskilda välgörare och istället byggt ett samhälle där alla får samma möjligheter. I dagens globaliserade värld måste den politiska kampen föras vidare i EU. Rätten till utbildning, en grundtrygghet vid sjukdom eller arbetslöshet, möjlighet att försörja sig ska gälla i alla EU-länder och för alla landets invånare. Tiggeri är aldrig en väg ur fattigdom.

Läs intervju med Anders Ygeman och Lena Rådström Baastad (SVT Nyheter)länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Partistyrelsens förslag till riktlinjer presenteras i sin helhet den 24 februari.

Uppdaterades senaste: 31 juli 2019