Bekämpa tiggeriet och dess orsaker

Tillsammans måste vi bekämpa tiggeriet och dess orsaker. Vi Socialdemokrater kommer inte att passivt se på när tiggeri och hemlöshet normaliseras. – Vi behöver minska tiggeriet, det är inte en lösning på människors utsatthet att tigga på våra gator, säger Anders Ygeman till SVT Nyheter.

– Vi har 4000 människor som tigger på Sveriges gator. De lever ofta hemlösa ute i kylan. Vi kan aldrig någonsin se på hur hemlöshet och tiggeri normaliseras i Sverige, säger Lena Rådström Baastad till SVT Nyheter.

Flera insatser behöver genomföras för att få bort tiggeriet. Vi behöver både verka för att människor som i dag tigger erbjuds ett alternativ i hemlandet och skärpa lagar och regler i Sverige. Partistyrelsens förslag till kongressen gällande tiggeri innehåller två delar.

I hemlandet:

• Vi vill förstärka de avtal som den socialdemokratiskt ledda regeringen har ingått med Rumänien och Bulgarien.

I Sverige:

• Vi vill förbjuda människor att tjäna pengar på andras tiggeri.
  • Det ska bli lättare att avhysa även från privat mark.
  • Vi vill göra en översyn av ordningslagen.

Bakgrund

Ingen ska behöva tigga i Sverige. Vi socialdemokrater har i över 100 år kämpat för att riva de strukturer som tvingar människor att stå med mössan i hand utlämnade till enskilda välgörare och istället byggt ett samhälle där alla får samma möjligheter. I dagens globaliserade värld måste den politiska kampen föras vidare i EU. Rätten till utbildning, en grundtrygghet vid sjukdom eller arbetslöshet, möjlighet att försörja sig ska gälla i alla EU-länder och för alla landets invånare. Tiggeri är aldrig en väg ur fattigdom.

Läs intervju med Anders Ygeman och Lena Rådström Baastad (SVT Nyheter) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Partistyrelsens förslag till riktlinjer presenteras i sin helhet den 24 februari.