S fördömer arresteringen av senator de Lima i Filippinerna

Arresteringen av människorättsaktivisten och senatorn Leila de Lima, Filippinerna, är oacceptabel och kan inte ses som något annat än att statsapparaten använder sin makt på ett otillbörligt sätt mot de som motsätter sig dess politik. Socialdemokraterna kräver därför att hon släpps omedelbart.

Senator Leila de Lima ledde under flera år Filippinernas kommission för mänskliga rättigheter. Inom ramen för det uppdraget har hon framfört kritik mot dödsskvadronerna och de utomrättsliga avrättningarna som är sanktionerade av president Duterte i hans krig mot droger. Flera tusen har skjutits ihjäl hittills vilket måste få ett stopp omedelbart.

De Lima anklagas nu för narkotikabrott och riskerar livstids fängelse om hon döms.

Socialdemokraterna står sida vid sida med filippinska systerpartiet Akbayan som fördömer avrättningarna och maktmissbruket. Oppositionen med Akbayan i spetsen försvarar demokratin och rättsstaten och står på det Filippinska folket sida.

- Vår kritik kommer inte att tystna och vi följer utvecklingen i Filippinerna mycket noga, säger partiets internationella sekreterare Andrine Winther.