Löfven invald i styrelsen för Progressive Alliance

Den 12-13 mars anordnade Progressive Alliance sitt första konvent i Berlin. Där valdes Stefan Löfven till att sitta i organisationens styrelse. Det som för fyra år sen startades som ett nätverk av progressiva politiska partier ska nu bli en ledande aktör för socialdemokratiska och progressiva partier globalt.

- Jag har just lämnat Berlin och två dagars möten med socialdemokratiska och progressiva ledare från hela världen. Vi är överens om att världen står inför stora utmaningar. Ökande otrygghet, klimatförändringar och växande ekonomiska klyftor. Men allt går att förändra om vi jobbar tillsammans. Progressive Alliance kan vara den starka globala motkraft som behövs för att tackla problemen och vända dem till framtidstro, säger Stefan Löfven.

Konventet hade temat: Shaping our future: For a World of Freedom, Justice and Solidarity. Målet med mötet var bland annat att tillsätta en styrelse samt att anta grundläggande principer. Utöver Stefan Löfven deltog också Socialdemokraternas internationella sekreterare Andrine Winther på konventet.

Fakta

• Progressive Alliance är ett globalt nätverk av socialdemokratiska partier och andra progressiva krafter.
  • Progressive Alliance startade år 2013 i Leipzig, Tyskland, där Socialdemokraterna i Sverige var en av grundarna.
  • Nätverket har växt snabbt och omfattar idag cirka 130 partier från omkring 100 länder. Dessutom har över 25 andra organisationer anslutit sig, så som fackliga organisationer, kvinno- och ungdomsorganisationer, tankesmedjor och regionala nätverk.