Uttalande om gripna oppositionella i Belarus

Under helgen den 11-12 mars genomförde den politiska oppositionen i Belarus protester mot den s.k. parasitlagen som Lukasjenka genomfört i landet. Lagen innebär att den som är arbetslös betalar en straffskatt, en pålaga som drabbar hårt i ett land där arbetslösheten är hög och många oppositionella är svartlistade från vanliga arbeten. Hittills har cirka 150 oppositionella gripits i samband med protesterna.

Socialdemokraterna och Olof Palmes Internationella center fördömer nu de belarusiska myndigheternas agerande.

Anna Sundström, generalsekreterare, Olof Palmes Internationella Center:
– Att på detta sätt trakassera politiskt oppositionella är helt oacceptabelt. Vi fördömer den belarusiska regimens agerande och stöder den belarusiska oppositionen. Protesterna kommer att fortsätta de kommande dagarna, och vi kommer att följa utvecklingen noga.

Vårt systerparti BSDP Gramada har minst fem regionalt aktiva medlemmar som arresterats i samband med protesterna, några av dessa har redan dömts till kännbara böter för att de varit med och organiserat demonstrationer mot den orättfärdiga lagen. På tisdagskvällen återvände BSDP Gramadas förste vice ordförande Ihar Barisau från ett möte i Berlin med Progressive Alliance. Han greps på flygplatsen, utsattes för förnedrande kroppsvisitering, hans dator beslagtogs. Efter flera timmars förhör släpptes han.

Andrine Winther, internationell sekreterare Socialdemokraterna:
– Vi kräver att alla gripna släpps och att rätten att genomföra fredliga demonstrationer respekteras.