Norden är en säker hamn i en osäker värld

Vi lever i en orolig tid. Det sker förändringar över hela världen, både socialt, ekonomiskt och politiskt. Många känner en osäkerhet inför framtiden och den egna tillvaron. Extremister och populister vinner mark och världsordningen som vi har känt är under press. Det gäller internationellt samarbete, handel, demokrati, mänskliga rättigheter och försvarspolitik. Trumps USA, Brexit, fascistiska tendenser i Europa och utvecklingen i både Ryssland och Turkiet visar tydligt att vår värld kan förändras avsevärt under de kommande åren.

De nordiska länderna kan inte passivt titta på när dessa stora förändringar sker i världen. Tvärtom är det viktigt att vi arbetar ännu närmare varandra och tar täten för en världsordning som kännetecknas av social trygghet, jämlikhet, rättvisa och demokratiska rättigheter. När världen förändras snabbt måste vi söka allierade som vill ha samma utveckling som vi. Det är uppenbart att de nordiska länderna rör sig närmare varandra i dessa tider.

De nordiska samhällena är kända över hela världen för hög grad av välstånd, personlig frihet, jämlikhet, demokratiskt deltagande, samarbete, trygghet och jämlikhet. Det är värden som vi måste hålla fast vid när de är under press. På alltför många ställen går utvecklingen tillbaka. Vi har en framgångsrik samhällsmodell som vi ska värna – inte avveckla.

Tillsammans kommer de nordiska ländernas ekonomier på topp tio i världen och topp fem i Europa. De nordiska länderna har därför goda förutsättningar att kräva sin plats vid bordet när Europas och världens framtid ska diskuteras och beslutas. Det står högt upp på vår dagordning att de nordiska länderna ska koordinera och samarbeta ännu mer inom internationella sammanslutningar.

Det här vill Socialdemokraterna i Nordiska rådet arbeta för under de närmaste åren.

Phia Andersson, ordförande, Sverige
Henrik Dam Kristensen, Danmark
Maarit Feldt-Ranta, Finland
Oddný G. Harðardóttir, Island
Sonja Mandt, Norge

De fem parlamentarikerna utgör tillsammans styrelsen för Socialdemokraterna i Nordiska rådet.